The Motivating Factors in Alternative Touring and the Varying Image of a Tourist Destination : Case study: Original Berlin Tours & Berlin
Hälikkä, Sallamari (2015)
Hälikkä, Sallamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233438
Tiivistelmä
Matkailumotivaatio vaihtoehtoisilla kierroksilla ja mielikuvien muutokset matkakohteesta
Case: Original Berlin Tours ja Berliini
Tämä opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään ne motivoivat tekijät, jotka vaikuttavat turistien osallistumiseen vaihtoehtoisille kierroksille Berliinissä. Tutkimukseen on valittu esimerkkitapaus Original Berlin Tours, jonka tarjontaan vaihtoehtoiset kierrokset myös kuuluvat. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin käsityksiä Berliinistä matkakohteena ja niiden mahdollisia muutoksia useamman vierailun jälkeen.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen ja empiirisen osan. Teoreettinen osa esittelee työlle merkittävät matkailukäsitteet, Berliinin vaihtoehtoisena kohteena sekä kaupungin markkinointistrategiat, matkakohdeimagon teoreettisen puolen sekä matkailukäyttäytymisen, joka sisältää muun muassa motivaatioteoriat.
Empiirinen osio toteutettiin luomalla kyselykaavake, jonka täytti 49 osallistujaa esimerkkiyrityksen vaihtoehtoisilla kierroksilla. Tutkimus perustui tilastolliseen tutkimusmenetelmään. Kysely suoritettiin kahden viikon aikana jokaisen kierroksen jälkeen. Tulokset käsiteltiin yksinkertaisin tavoin kirjoittamalla vastaukset ylös ja jakamalla ne erilaisiin ryhmiin perusteellista tutkimusta varten. Kyselyyn saatiin 48 pätevää vastausta.
Tuloksista selvisi, että suurimmat motivoivat tekijät vaihtoehtoisilla kierroksilla ovat katutaide ja paikallinen elämä. Tämä korostaa kierrosten sisältöä sekä vaihtoehtoista matkailua itsessään paikallisen elämän ollessa tärkeä osa sitä. Tulosten perusteella myös muut vaikuttavat tekijät, kuten vaihtoehtoinen elämäntapa, ovat melko suosittuja kierroksilla, vaikka eivät yhtä esillä kuin kaksi ensimmäistä. Tulokset liittyen matkakohdeimagoon paljastivat, että vaihtoehtoinen, kansainvälinen ja historiallinen ovat adjektiivejä, jotka sopivat matkailijoiden mielestä kuvaamaan Berliiniä. Selviä eroja ensi kertaa Berliinissä matkustavien ja useita kertoja Berliinissä olleiden matkakohdekäsityksissä ei löydy. Siitä huolimatta useita kertoja Berliinissä matkustaneiden katsotaan näkevän Berliinin hieman kansainvälisempänä kuin ensikertalaiset sekä korostavan kaupungin ”hippiä” tunnelmaa.
Kaiken kaikkiaan vaihtoehtoisiin kierroksiin vaikuttavat tekijät liittyvät tiivisti vaihtoehtoiseen matkailuun. Kierrosten sisältö kiinnostaa matkailijoita paljon, kuten motivoivin tekijä katutaide osoittaa. Berliinin imago on varsin selkeä ja käsitysten muutokset useamman vierailun jälkeen suhteellisen pienet. Tämä voi johtua kohteen onnistuneesta markkinoinnista ja vahvoista mielikuvista, joita kaupunki matkailijoiden mielissä herättää.
Case: Original Berlin Tours ja Berliini
Tämä opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään ne motivoivat tekijät, jotka vaikuttavat turistien osallistumiseen vaihtoehtoisille kierroksille Berliinissä. Tutkimukseen on valittu esimerkkitapaus Original Berlin Tours, jonka tarjontaan vaihtoehtoiset kierrokset myös kuuluvat. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin käsityksiä Berliinistä matkakohteena ja niiden mahdollisia muutoksia useamman vierailun jälkeen.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen ja empiirisen osan. Teoreettinen osa esittelee työlle merkittävät matkailukäsitteet, Berliinin vaihtoehtoisena kohteena sekä kaupungin markkinointistrategiat, matkakohdeimagon teoreettisen puolen sekä matkailukäyttäytymisen, joka sisältää muun muassa motivaatioteoriat.
Empiirinen osio toteutettiin luomalla kyselykaavake, jonka täytti 49 osallistujaa esimerkkiyrityksen vaihtoehtoisilla kierroksilla. Tutkimus perustui tilastolliseen tutkimusmenetelmään. Kysely suoritettiin kahden viikon aikana jokaisen kierroksen jälkeen. Tulokset käsiteltiin yksinkertaisin tavoin kirjoittamalla vastaukset ylös ja jakamalla ne erilaisiin ryhmiin perusteellista tutkimusta varten. Kyselyyn saatiin 48 pätevää vastausta.
Tuloksista selvisi, että suurimmat motivoivat tekijät vaihtoehtoisilla kierroksilla ovat katutaide ja paikallinen elämä. Tämä korostaa kierrosten sisältöä sekä vaihtoehtoista matkailua itsessään paikallisen elämän ollessa tärkeä osa sitä. Tulosten perusteella myös muut vaikuttavat tekijät, kuten vaihtoehtoinen elämäntapa, ovat melko suosittuja kierroksilla, vaikka eivät yhtä esillä kuin kaksi ensimmäistä. Tulokset liittyen matkakohdeimagoon paljastivat, että vaihtoehtoinen, kansainvälinen ja historiallinen ovat adjektiivejä, jotka sopivat matkailijoiden mielestä kuvaamaan Berliiniä. Selviä eroja ensi kertaa Berliinissä matkustavien ja useita kertoja Berliinissä olleiden matkakohdekäsityksissä ei löydy. Siitä huolimatta useita kertoja Berliinissä matkustaneiden katsotaan näkevän Berliinin hieman kansainvälisempänä kuin ensikertalaiset sekä korostavan kaupungin ”hippiä” tunnelmaa.
Kaiken kaikkiaan vaihtoehtoisiin kierroksiin vaikuttavat tekijät liittyvät tiivisti vaihtoehtoiseen matkailuun. Kierrosten sisältö kiinnostaa matkailijoita paljon, kuten motivoivin tekijä katutaide osoittaa. Berliinin imago on varsin selkeä ja käsitysten muutokset useamman vierailun jälkeen suhteellisen pienet. Tämä voi johtua kohteen onnistuneesta markkinoinnista ja vahvoista mielikuvista, joita kaupunki matkailijoiden mielissä herättää.