Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen ohjeistus hätäkeskuksen lähettäessä yksikölle tekstiviestin virve-päätelaitteeseen
Långström, Camilla (2015)
Långström, Camilla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203378
Tiivistelmä
Viranomaisradioverkko VIRVE on turvallisuusviranomaisten viestijärjestelmä, jonka viranomainen arvioi olevan käytössä vielä vuonna 2030. Viranomaisradioverkon avulla yhteiskunnan ja kansalaisten turvallisuudesta vastaavat valtion ja kuntien viranomaiset voivat viestiä keskenään yhteistoimintatehtävissä ja myös organisaatioidensa sisällä.
Tämä opinnäytetyö selvittää Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksessä työskentelevien näkemyksiä liittyen Virve-päätelaitteen käyttöön ja heidän Virve-päätelaitteen käyttöä viestiessään hätäkeskuksen kanssa. Virve-päätelaite tuli Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen käyttöön vuonna 2009. Hätäkeskuksen lähettämien tekstiviestien, eli tehtävänantojen määrä Espoon sosiaali- ja kriisipäivystykselle on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää, onko Virve-päätelaitteen käytössä kehitettävää liittyen Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen ja hätäkeskuksen välisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tavoite on selvittää mahdollinen epäselvyys tai kehittämistarve edellä mainitussa viestinnässä ja ehdottaa ratkaisua mahdolliseen epäselvyyteen.
Sosiaalitoimen Virve-päätelaitteen käyttöön liittyviä opinnäytetöitä normaalioloissa ei juuri ole tehty. Tämä opinnäytetyö pyrkii täyttämään tätä puutetta.
Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijöiden mielipiteet ja toimintatavat liittyen Virve-päätelaitteeseen selvitettiin opinnäytetyöhön sisältyvällä kyselylomakkeella. Työntekijäkyselyyn vastanneista 37,5 % ei tiennyt, että työnantajan tekemä ohjeistus kehottaa työntekijää ensisijaisesti olemaan yhteydessä hätäkeskukseen Virve-päätelaitteella. Virve-päätelaite on viranomaisen ensisijainen yhteydenottotapa hätäkeskukseen. Virve-päätelaitteen käyttöön liittyvä perusteiden hallinta on edellytys tehokkaalle Virve-päätelaitteen käytölle. Opinnäytetyössä käytetyllä kyselyllä selvitettiin, miten Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työryhmä on sisäistänyt Virve-päätelaitteen perusteita.
Jatkotutkimus voisi olla seurantatutkimus, jossa tiedustellaan samoja asioita Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työryhmältä, esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden päästä. Seurantatutkimuksessa voisi käyttää tässä opinnäytetyössä tehtyä kyselylomaketta. Jatkotutkimus voisi myös selvittää, käyttääkö Espoon sosiaali- ja kriisipäivystys yksilöpuhelua hyödykseen ja olisiko siitä yksikölle lisäarvoa tilanteissa, jotka vaativat erityistä tietosuojaa.
Asiasanat: viranomaisyhteistyö, Virve-päätelaite, Espoon sosiaali- ja kriisipäivystys, hätäkeskus, ohjeistus
Tämä opinnäytetyö selvittää Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksessä työskentelevien näkemyksiä liittyen Virve-päätelaitteen käyttöön ja heidän Virve-päätelaitteen käyttöä viestiessään hätäkeskuksen kanssa. Virve-päätelaite tuli Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen käyttöön vuonna 2009. Hätäkeskuksen lähettämien tekstiviestien, eli tehtävänantojen määrä Espoon sosiaali- ja kriisipäivystykselle on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää, onko Virve-päätelaitteen käytössä kehitettävää liittyen Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen ja hätäkeskuksen välisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tavoite on selvittää mahdollinen epäselvyys tai kehittämistarve edellä mainitussa viestinnässä ja ehdottaa ratkaisua mahdolliseen epäselvyyteen.
Sosiaalitoimen Virve-päätelaitteen käyttöön liittyviä opinnäytetöitä normaalioloissa ei juuri ole tehty. Tämä opinnäytetyö pyrkii täyttämään tätä puutetta.
Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijöiden mielipiteet ja toimintatavat liittyen Virve-päätelaitteeseen selvitettiin opinnäytetyöhön sisältyvällä kyselylomakkeella. Työntekijäkyselyyn vastanneista 37,5 % ei tiennyt, että työnantajan tekemä ohjeistus kehottaa työntekijää ensisijaisesti olemaan yhteydessä hätäkeskukseen Virve-päätelaitteella. Virve-päätelaite on viranomaisen ensisijainen yhteydenottotapa hätäkeskukseen. Virve-päätelaitteen käyttöön liittyvä perusteiden hallinta on edellytys tehokkaalle Virve-päätelaitteen käytölle. Opinnäytetyössä käytetyllä kyselyllä selvitettiin, miten Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työryhmä on sisäistänyt Virve-päätelaitteen perusteita.
Jatkotutkimus voisi olla seurantatutkimus, jossa tiedustellaan samoja asioita Espoon sosiaali- ja kriisipäivystyksen työryhmältä, esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden päästä. Seurantatutkimuksessa voisi käyttää tässä opinnäytetyössä tehtyä kyselylomaketta. Jatkotutkimus voisi myös selvittää, käyttääkö Espoon sosiaali- ja kriisipäivystys yksilöpuhelua hyödykseen ja olisiko siitä yksikölle lisäarvoa tilanteissa, jotka vaativat erityistä tietosuojaa.
Asiasanat: viranomaisyhteistyö, Virve-päätelaite, Espoon sosiaali- ja kriisipäivystys, hätäkeskus, ohjeistus