"Ihmisten kohtaamista eikä papereiden kohtaamista" : aikuissosiaalityön kehittäjäasiakkaiden kokemuksia Uutta suuntaa -pilotista Peruspalvelukeskus Aavan alueella
Kukkonen, Teija (2015)
Kukkonen, Teija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503193351
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää Peruspalvelukeskus Aavan alueen aikuissosiaalityön kehittäjäasiakkaiden kokemuksia Uutta suuntaa -pilotista, sekä pilottiin osallistumisen vaikutuksia heidän elämäntilanteeseensa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin kehittäjäasiakkaiden kehitysideoita aikuissosiaalityöhön. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa sellaista tietoa SOS II -hankkeelle (Päijät-Häme), jota voidaan hyödyntää aikuissosiaalityön kehittämisessä, sekä lisätä asiakasymmärrystä työstämällä asiakkaiden kokemustietoa sosiaalitoimistossa tehtävästä aikuissosiaalityöstä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli SOS II -hanke (Päijät-Häme). Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2014 teemahaastattelemalla viittä Uutta suuntaa -pilottiin osallistunutta kehittäjäasiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että tutkittavat kokivat kehittäjäasiakkaana toimimisen tuoneen mukanaan erilaisia tuen tarpeeseen vastaamisen kokemuksia. Kehittäjäasiakkaat kuvailivat, että pilotin aikana tapaamisten määrä oli sopiva, ja että vuorovaikutus sosiaalityöntekijän kanssa toimi. Tulokset toivat myös esille, että aiemmat kokemukset sosiaalityöstä ovat usein olleet melko yksipuolisia ja jopa huonoja, millä on ollut vaikutusta kehittäjäasiakkaiden odotuksiin pilotista. Kehittäjäasiakkaat kokivat pilotin aikana saaneensa sosiaalityöntekijältä asiantuntevaa ohjausta, neuvontaa ja tukea, mitä he aikaisemmin eivät olleet kokeneet tarpeeksi saaneensa. Kehittäjäasiakkaat toivovat kohtaamisen asiakkaan kanssa kehittyvän kokonaisvaltaisemmaksi aikuissosiaalityössä.
Tuloksista on pääteltävissä, että tutkittavat kokivat pilottiin osallistumisen tuoneen merkittävää konkreettista myönteistä muutosta elämäntilanteeseen, kasvattaneen osallisuuden kokemusta, muuttaneen mielikuvaa aikuissosiaalityöstä, lisänneen motivaatiota elämäntilanteen parantamiseen ja kasvattaneen uskoa tulevaisuuteen. Kehittäjäasiakkaat toivoivat tapaamisten intensiivisyyden säilyvän aikuissosiaalityössä, koska tämän nähtiin erityisesti parantaneen elämäntilannetta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli SOS II -hanke (Päijät-Häme). Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2014 teemahaastattelemalla viittä Uutta suuntaa -pilottiin osallistunutta kehittäjäasiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että tutkittavat kokivat kehittäjäasiakkaana toimimisen tuoneen mukanaan erilaisia tuen tarpeeseen vastaamisen kokemuksia. Kehittäjäasiakkaat kuvailivat, että pilotin aikana tapaamisten määrä oli sopiva, ja että vuorovaikutus sosiaalityöntekijän kanssa toimi. Tulokset toivat myös esille, että aiemmat kokemukset sosiaalityöstä ovat usein olleet melko yksipuolisia ja jopa huonoja, millä on ollut vaikutusta kehittäjäasiakkaiden odotuksiin pilotista. Kehittäjäasiakkaat kokivat pilotin aikana saaneensa sosiaalityöntekijältä asiantuntevaa ohjausta, neuvontaa ja tukea, mitä he aikaisemmin eivät olleet kokeneet tarpeeksi saaneensa. Kehittäjäasiakkaat toivovat kohtaamisen asiakkaan kanssa kehittyvän kokonaisvaltaisemmaksi aikuissosiaalityössä.
Tuloksista on pääteltävissä, että tutkittavat kokivat pilottiin osallistumisen tuoneen merkittävää konkreettista myönteistä muutosta elämäntilanteeseen, kasvattaneen osallisuuden kokemusta, muuttaneen mielikuvaa aikuissosiaalityöstä, lisänneen motivaatiota elämäntilanteen parantamiseen ja kasvattaneen uskoa tulevaisuuteen. Kehittäjäasiakkaat toivoivat tapaamisten intensiivisyyden säilyvän aikuissosiaalityössä, koska tämän nähtiin erityisesti parantaneen elämäntilannetta.