Roller derby näkyväksi viestinnän avulla
Vesterinen, Satu (2015)
Vesterinen, Satu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183321
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Roller Derby Finland ry, joka on suomalaisen roller derbyn kattojärjestö. Tilaajan toimintaa tuli kehittää heidän viestinnän osalta siten, että se olisi selkeämpää. Työn tavoitteena oli roller derbyn harrastajien mielikuvien selvittäminen lajista, koska tähän mennessä roller derbyn imago on ollut sekava. Tämä vaikuttaa siihen, että roller derbyn viestintä medialle on myös sekalaista. Työn toisena tavoitteena oli tehdä tilaajalle viestintästrategia, joka helpottaa järjestön viestintää.
Tein opinnäytetyön haastattelemalla roller derbyn aktiivitoimijoita ja normaaliharrastajia sekä havainnoimmalla lajin näkyvyyttä mediassa. Lisäksi tein roller derbyä harrastaville kyselytutkimuksen, jossa selvitin heidän näkemyksiä lajista. Viestintästrategian laatimiseen hyödynsin viestinnän ja markkinoinnin kirjallisuutta.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle viestintästrategian, jota voi hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa. Lisäksi kyselytutkimuksesta saadut tulokset auttava tilaajaa kehittämään toimintaansa harrastajia palvelevaksi. Työn tavoitteet täyttyivät. Sain selvitettyä harrastajien mielikuvaa lajista ja sain tehtyä viestintästrategian. Selvitin, että roller derbyn harrastajat haluavat kehittää roller derbyn nykyistä imagoa urheilullisempaan suuntaan. Tämä kehitys ei kuitenkaan saisi hävittää lajin tunnusomaisia piirteitä.
Roller derbyä on harrastettu Suomessa vuodesta 2009 lähtien. Työ antaa uutta tietoa siitä, kuinka laji on kehittynyt nykypäivään ja miten harrastajat haluavat kehittää sitä lisää. Työ on esimerkki kulttuurituotannon ammattialalle siitä, kuinka kulttuurituotannon opintoja pystyy hyödyntämään urheilun parissa.
Tein opinnäytetyön haastattelemalla roller derbyn aktiivitoimijoita ja normaaliharrastajia sekä havainnoimmalla lajin näkyvyyttä mediassa. Lisäksi tein roller derbyä harrastaville kyselytutkimuksen, jossa selvitin heidän näkemyksiä lajista. Viestintästrategian laatimiseen hyödynsin viestinnän ja markkinoinnin kirjallisuutta.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle viestintästrategian, jota voi hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa. Lisäksi kyselytutkimuksesta saadut tulokset auttava tilaajaa kehittämään toimintaansa harrastajia palvelevaksi. Työn tavoitteet täyttyivät. Sain selvitettyä harrastajien mielikuvaa lajista ja sain tehtyä viestintästrategian. Selvitin, että roller derbyn harrastajat haluavat kehittää roller derbyn nykyistä imagoa urheilullisempaan suuntaan. Tämä kehitys ei kuitenkaan saisi hävittää lajin tunnusomaisia piirteitä.
Roller derbyä on harrastettu Suomessa vuodesta 2009 lähtien. Työ antaa uutta tietoa siitä, kuinka laji on kehittynyt nykypäivään ja miten harrastajat haluavat kehittää sitä lisää. Työ on esimerkki kulttuurituotannon ammattialalle siitä, kuinka kulttuurituotannon opintoja pystyy hyödyntämään urheilun parissa.