Sosiaalinen media palveluyrityksessä - Case Avico Oy
Tarvainen, Eveliina (2015)
Tarvainen, Eveliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183297
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia palveluyrityksen markkinoinnissa. Työ toteutettiin toimeksiantona kuopiolaiselle sisustusarkkitehtitoimisto Avico Oy:lle. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia Avico Oy:n viestintään sosiaalisessa mediassa. Kehittämisehdotusten tavoitteena oli tunnettuuden lisääminen, uusien asiakkaiden tavoittaminen ja vanhojen sitouttaminen.
Työssä käytettiin benchmarkingia. Tavoitteena oli löytää kehittämisideoita Avico Oy:n markkinointiin sosiaalisessa mediassa tutkimalla muiden yritysten sosiaalisen median käyttöä. Työssä analysointiin Avico Oy:n nykytilaa sekä muiden sisustusarkkitehtuurin toimialalla toimivien yritysten viestintää sosiaalisessa mediassa. Benhmarkingia varten valittiin yksi sisustusarkkitehtitoimisto sekä kolme suomalaista yritystä, jotka viestivät monipuolisesti ja tehokkaasti sosiaalisen median eri kanavissa. Benchmarkingin tulosten ja lähdeaineiston perusteella tehtiin kehitysehdotuksia Avico Oy:n sosiaalisen median käyttöön.
Benchmarkingin perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen media tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiin. Monikanavaisuus mahdollistaa laajan näkymisen ja uusien kohderyhmien tavoittamisen. Sisustusarkkitehtuurin toimialalla sosiaalisen median käyttö on todella vähäistä, joten Avico Oy:llä olisi mahdollisuus erottautua kilpailijoista viestimällä aktiivisesti sosiaalisen median eri kanavissa.
Työssä käytettiin benchmarkingia. Tavoitteena oli löytää kehittämisideoita Avico Oy:n markkinointiin sosiaalisessa mediassa tutkimalla muiden yritysten sosiaalisen median käyttöä. Työssä analysointiin Avico Oy:n nykytilaa sekä muiden sisustusarkkitehtuurin toimialalla toimivien yritysten viestintää sosiaalisessa mediassa. Benhmarkingia varten valittiin yksi sisustusarkkitehtitoimisto sekä kolme suomalaista yritystä, jotka viestivät monipuolisesti ja tehokkaasti sosiaalisen median eri kanavissa. Benchmarkingin tulosten ja lähdeaineiston perusteella tehtiin kehitysehdotuksia Avico Oy:n sosiaalisen median käyttöön.
Benchmarkingin perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen media tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiin. Monikanavaisuus mahdollistaa laajan näkymisen ja uusien kohderyhmien tavoittamisen. Sisustusarkkitehtuurin toimialalla sosiaalisen median käyttö on todella vähäistä, joten Avico Oy:llä olisi mahdollisuus erottautua kilpailijoista viestimällä aktiivisesti sosiaalisen median eri kanavissa.