Markkinointisuunnitelma kiinteistönvälitysalan yritykselle
Holm, Jenna (2015)
Holm, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli markkinointisuunnitelman laatiminen aloittelevalle yritykselle. Työn toimeksiantajana on suunnitteilla oleva kiinteistönvälitysyritys. Tarkoituksena oli kehittää yrittäjälle selkeä ja käytännöllinen suunnitelma, jonka avulla markkinointitoimenpiteet on helppo aloittaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinointisuunnitelman yleistä rakennetta sekä ohjeita suunnitelman laatimiseen. Toiminnallisessa osuudessa esitellään toimeksiantajayritykselle erilaisia toimenpide-ehdotuksia, kuten markkinointikeinoja ja tavoitteita. Markkinointisuunnitelman avulla markkinointitoimet on mahdollista toteuttaa suunnitelmallisesti sekä kannattavasti.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma sisältää aloittavan yrityksen lähtökohta-analyysin sekä markkinointistrategian arviointia. Tutkimustulosten perusteella aloittava yritys tulee toimimaan ympäristössä, jossa kilpailu on kovaa. Tutkimusten avulla selvisi, että erilaistuminen oli aloittavan kiinteistönvälitysyrityksen vahvuus. Lisäpalveluilla yrityksen oli mahdollisuus erottautua muista kiinteistönvälitysyrityksistä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen erilaisuus olisi tultava ilmi markkinoinnissa, jotta kilpailijoista erottautuminen oli mahdollista. Tutkimusten perusteella ilmeni myös, että Internet markkinointi ja toimivat Internet- sivut olivat tärkeässä osassa yrityksen toimintaa, koska Internetistä on tullut asiakkaille tärkeä tiedonhakuväline.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinointisuunnitelman yleistä rakennetta sekä ohjeita suunnitelman laatimiseen. Toiminnallisessa osuudessa esitellään toimeksiantajayritykselle erilaisia toimenpide-ehdotuksia, kuten markkinointikeinoja ja tavoitteita. Markkinointisuunnitelman avulla markkinointitoimet on mahdollista toteuttaa suunnitelmallisesti sekä kannattavasti.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma sisältää aloittavan yrityksen lähtökohta-analyysin sekä markkinointistrategian arviointia. Tutkimustulosten perusteella aloittava yritys tulee toimimaan ympäristössä, jossa kilpailu on kovaa. Tutkimusten avulla selvisi, että erilaistuminen oli aloittavan kiinteistönvälitysyrityksen vahvuus. Lisäpalveluilla yrityksen oli mahdollisuus erottautua muista kiinteistönvälitysyrityksistä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen erilaisuus olisi tultava ilmi markkinoinnissa, jotta kilpailijoista erottautuminen oli mahdollista. Tutkimusten perusteella ilmeni myös, että Internet markkinointi ja toimivat Internet- sivut olivat tärkeässä osassa yrityksen toimintaa, koska Internetistä on tullut asiakkaille tärkeä tiedonhakuväline.