Lähiluontokohteiden saavutettavuuden kehittäminen
Rokkamäki, Marika (2015)
Rokkamäki, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173253
Tiivistelmä
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus antoi toimeksiannon opinnäytetyölle,
jonka tarkoituksena oli lisätä käyttäjiä lähiluontokohteissa. Tavoitteena oli selvittää, mitä
tietoa käyttäjät kohteista kaipaavat ja miten he tietoa hakevat, jotta he käyttäisivät kohteita
enemmän. Tavoitteen saavuttamiseksi laadittiin tuotekorttimalli, jonka avulla tieto lähiluontokohteista
saadaan asiakkaille helposti ja siten asiakkaat käyttämään kohteita enemmän.
Käyttäjien tiedon tarvetta selvitettiin aiempien tutkimusten pohjalta sekä haastattelemalla
käyttäjiä kolmessa Jyväskylän kohteessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna,
joka toimitettiin osallistujille sähköpostitse. Tuotekorttimallin laatimisessa käytettiin
apuna palvelumuotoilusta tuttua asiakkaan palvelupolkua, jonka avulla pystyttiin hahmottamaan
käyttäjän kokemat vaiheet kohteessa vieraillessaan.
Haastatteluiden vastaukset tukivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, mitä puutteita
käyttäjät kokivat kohteiden etukäteistiedossa. Suurimmat puutteet olivat tiedon löytäminen
lähialueen kohteista ja sijainnin kertominen. Näiden tietojen pohjalta alettiin laatia tuotekorttimallia,
johon käytettiin esimerkkinä Outdoors Finland- portaalin tuotekorttia. Työn
lopputuotoksena on kaksi valmista esimerkkiä tuotekortista sekä yksinkertainen malli siitä,
mitä tietoja tuotekorttiin tulee.
Työn pohjalta tehdyn tutkimuksen perusteella on suunnitteilla yhteinen internetsivusto, jossa
on tieto kaikista alueen kohteista ja joka on helppokäyttöinen. Tutkimuksen tuloksena laadittua
tuotekorttimallia voidaan hyödyntää myös erityyppisiin kohteisiin ja toteuttaa niihin rakenteeltaan
samanlaisia tuotekortteja, jolloin alueen kohteiden tieto on yhteneväisessä
muodossa.
jonka tarkoituksena oli lisätä käyttäjiä lähiluontokohteissa. Tavoitteena oli selvittää, mitä
tietoa käyttäjät kohteista kaipaavat ja miten he tietoa hakevat, jotta he käyttäisivät kohteita
enemmän. Tavoitteen saavuttamiseksi laadittiin tuotekorttimalli, jonka avulla tieto lähiluontokohteista
saadaan asiakkaille helposti ja siten asiakkaat käyttämään kohteita enemmän.
Käyttäjien tiedon tarvetta selvitettiin aiempien tutkimusten pohjalta sekä haastattelemalla
käyttäjiä kolmessa Jyväskylän kohteessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna,
joka toimitettiin osallistujille sähköpostitse. Tuotekorttimallin laatimisessa käytettiin
apuna palvelumuotoilusta tuttua asiakkaan palvelupolkua, jonka avulla pystyttiin hahmottamaan
käyttäjän kokemat vaiheet kohteessa vieraillessaan.
Haastatteluiden vastaukset tukivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia siitä, mitä puutteita
käyttäjät kokivat kohteiden etukäteistiedossa. Suurimmat puutteet olivat tiedon löytäminen
lähialueen kohteista ja sijainnin kertominen. Näiden tietojen pohjalta alettiin laatia tuotekorttimallia,
johon käytettiin esimerkkinä Outdoors Finland- portaalin tuotekorttia. Työn
lopputuotoksena on kaksi valmista esimerkkiä tuotekortista sekä yksinkertainen malli siitä,
mitä tietoja tuotekorttiin tulee.
Työn pohjalta tehdyn tutkimuksen perusteella on suunnitteilla yhteinen internetsivusto, jossa
on tieto kaikista alueen kohteista ja joka on helppokäyttöinen. Tutkimuksen tuloksena laadittua
tuotekorttimallia voidaan hyödyntää myös erityyppisiin kohteisiin ja toteuttaa niihin rakenteeltaan
samanlaisia tuotekortteja, jolloin alueen kohteiden tieto on yhteneväisessä
muodossa.