Förpackningen som konkurrensmedel : -Case Fazer Tutti Frutti
Ehrnrooth, Catharina (2015)
Ehrnrooth, Catharina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163226
Tiivistelmä
I denna uppsats ligger fokusen på hur förpackningar kan användas som konkurrensme-del och hur designen på en förpackning påverkar konsumenternas köpbeslut. Med en bra design förstärker man och profilerar man varumärket samtidigt som varumärket har en chans att differentiera sig på marknaden och sticka ut ur mängden. Fazers varumärke Tutti Frutti vill uppdatera designen på produktfamiljen, eftersom förpackningarna idag ser för likadana ut vilket gör det svårare för konsumenterna att hitta den enskilda smak-varianten ur själva produktfamiljen. Syftet med denna studie är att få svar på målgrup-pens attityd till Tutti Fruttis produktutformning samt kartlägga de element, som hjälper konsumenterna att hitta den enskilda smakvarianten ur de sju olika Tutti Frutti förpack-ningsalternativen. På basen av denna information, skall man få en riktlinje över hur den nuvarande designen kunde utvecklas för att förpackningarna skall skilja sig från varandra tillräckligt och tilltala målgruppen på bästa möjliga sätt. Den teoretiska refe-rensramen omfattar olika aspekter inom förpackningsdesign och ger en bra grund för att utföra en fokusgrupp undersökning och förstå målgruppens respons till Tutti Fruttis de-sign. Jag utförde 6 fokusgruppintervjuer vars resultat bekräftar Fazers antaganden. De olika smakvarianterna saknar sin personlighet och ser för snarlika ut. Målgruppen upp-fattar även att Tutti Frutti skulle vara riktad till en yngre publik. Designen på förpack-ningarna saknar en uppdatering för att de skulle kommunicera tydligare och bli mer moderna samt relevanta för målgruppen. Förpackningar har en stor roll i konkurrenssi-tuationer, det är förpackningen som gör produkten synlig. En designförändring på en förpackning är på sin plats då och då, man måst följa trender och sticka ut ur mängden. Vad vi ser tror vi på!