"Tarttis tietää" : kartoitus Vaski-kirjastojen henkilöstön e-aineistojen perusosaamisesta
Tapio, Maija (2015)
Tapio, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina oli kartoittaa Varsinais-Suomen Vaski-kirjastojen henkilöstön perusosaamista e-aineistoissa sekä selvittää henkilöstön näkemyksiä järjestetystä e-aineistokoulutuksesta. Työn toimeksiantajina toimivat Vaski-kirjastot sekä Sähköiset sisällöt yleisiin kirjastoihin -hanke.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy ammatilliseen osaamiseen ja osaamisen kehittämiseen työyhteisössä. Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin vuonna 2013 käyttämällä kahta tutkimusmenetelmää. Henkilöstön perusosaamisen tasoa selvitettiin laatimalla kyselymuotoinen osaamiskartoitus, joka suunnattiin Vaski-kirjastojen henkilöstölle. Kokemuksia e-aineistokoulutuksesta kerättiin järjestämällä ryhmäkeskustelu, jossa valittu ryhmä keskusteli koulutuskokemuksistaan.
Osaamiskartoituksen perusteella Vaski-kirjastojen henkilöstön osaaminen ei ole tavoitellulla tasolla. Vähiten kokemusta vastaajilla oli kirjaston hankkimien e-kirjojen käytöstä, ja erityisesti niiden lataaminen mobiililaitteille oli vastaajille vierasta. Myös Vaski-kirjaston tilaamien tietokantojen käyttö oli vastaajilla keskimäärin heikosti hallinnassa. Kyselyn avoimesta osiosta selvisi, että vastaajat pitivät e-kirjojen käyttöä hankalana ja Vaski-kirjastojen e-kirjakokoelmaa suppeana.
Ryhmäkeskustelusta selvisi, että osallistujat olivat tyytyväisiä järjestettyyn e-kirja- ja tablettikoulutukseen. Käytännöllistä, työpajatyyppistä koulutusta pidettiin hyvänä tapana oppia, ja koulutus antoi varmuutta mobiililaitteiden käyttöön. Sekä keskustelusta että osaamiskartoituksesta selvisi, että koulutuksissa opitut asiat unohtuivat kuitenkin nopeasti, ja siksi voisikin olla hyvä, että koulutukset toistuisivat useammin.
Yleisten kirjastojen hankkimien e-kirjojen käyttö on viime vuosina lisääntynyt voimakkaasti. On tärkeää, että kirjastot ovat mukana e-kirjastojen välityksessä, ja siksi on olennaista, että kirjastojen koko henkilöstöllä on riittävät valmiudet opastaa asiakkaita e-aineistojen käytössä.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy ammatilliseen osaamiseen ja osaamisen kehittämiseen työyhteisössä. Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin vuonna 2013 käyttämällä kahta tutkimusmenetelmää. Henkilöstön perusosaamisen tasoa selvitettiin laatimalla kyselymuotoinen osaamiskartoitus, joka suunnattiin Vaski-kirjastojen henkilöstölle. Kokemuksia e-aineistokoulutuksesta kerättiin järjestämällä ryhmäkeskustelu, jossa valittu ryhmä keskusteli koulutuskokemuksistaan.
Osaamiskartoituksen perusteella Vaski-kirjastojen henkilöstön osaaminen ei ole tavoitellulla tasolla. Vähiten kokemusta vastaajilla oli kirjaston hankkimien e-kirjojen käytöstä, ja erityisesti niiden lataaminen mobiililaitteille oli vastaajille vierasta. Myös Vaski-kirjaston tilaamien tietokantojen käyttö oli vastaajilla keskimäärin heikosti hallinnassa. Kyselyn avoimesta osiosta selvisi, että vastaajat pitivät e-kirjojen käyttöä hankalana ja Vaski-kirjastojen e-kirjakokoelmaa suppeana.
Ryhmäkeskustelusta selvisi, että osallistujat olivat tyytyväisiä järjestettyyn e-kirja- ja tablettikoulutukseen. Käytännöllistä, työpajatyyppistä koulutusta pidettiin hyvänä tapana oppia, ja koulutus antoi varmuutta mobiililaitteiden käyttöön. Sekä keskustelusta että osaamiskartoituksesta selvisi, että koulutuksissa opitut asiat unohtuivat kuitenkin nopeasti, ja siksi voisikin olla hyvä, että koulutukset toistuisivat useammin.
Yleisten kirjastojen hankkimien e-kirjojen käyttö on viime vuosina lisääntynyt voimakkaasti. On tärkeää, että kirjastot ovat mukana e-kirjastojen välityksessä, ja siksi on olennaista, että kirjastojen koko henkilöstöllä on riittävät valmiudet opastaa asiakkaita e-aineistojen käytössä.