Sisäisen viestinnän kehittäminen kulttuurikeskuksessa
Salonen, Olli (2015)
Salonen, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän parantaminen Hanasaaressa. Opinnäytetyön tar-kotuksena oli selvittää miten sisäinen viestintä toimii Hanasaaressa eri toimijoiden välillä. Tavoitteena työssä oli kehittää keinoja parantaa sisäisen viestinnän toimivuuttaa eri toimijoiden välillä Hanasaaressa. Tavoitteena oli antaa Hanasaarelle mahdollisuus parantaa sen sisäistä viestintää. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tuli työssä selvittää tarkoin, miten sisäinen viestintä toimii ja mitkä ovat sen suurimpia haasteita.
Työssä käytetty teoria painottuu sisäiseen viestintään, viestinnän työkaluihin sekä teoriaan työssä käytetyistä menetelmistä. Teoriaosuudessa käydään läpi sisäisen viestinnän merkitystä ja sitä miksi työyhteisössä yleensä viestitään. Lisäksi mietitään viestinnän työkalujen kuten sähköpostin, sähköisten tietoverkkojen, sekä palavereiden vaikutusta viestinnän osana. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelminä aineistonanalyysiä sekä teemahaastattelua. Aineistonanalyysi sopii hyvin laadulliseen tutkimukseen. Teemahaastattelun avulla on mahdollista keskittyä haastattelua varten, ennalta päättettyjen teemojen käsittelyyn.
Opinnäytetyössä kerrotaan kattavasti siitä saaduista tutkimustuloksista. Yksi näistä oli Hanasaaressa käytettävät sisäisen viestinnän työkalut. Viestinnän työkaluihin liittyy vahvasti niiden toimivuus sekä haastavuus. Viestinnän työkaluista nousivat erityisesti esille sähköisten viestintäväylien kehitys sekä henkilökohtaisen kontaktin tärkeys. Näiden erilaisten työkalujen yhteensovittaminen oli yksi keskeisistä tuloksista. Tuloksista esiin nousi myös palautteen antamisen tärkeys. Palautteen antaminen ja sen saaminen koettiin työyhteisöä kehittäväksi asiaksi. Tähän liittyi myös sisäinen asiakkuus ja sisäisten asiakkaiden arvostus. Opinnäytetyön tuloksista heijastui tarve kehittää sisäistä asiakkuuta.
Opinnäytetyöstä nousi selkeästi esille tiettyjä johtopäätöksiä. Yksi näistä oli Hanasaaren sisäisen tietoverkon eli intran kehittäminen. Intran käyttämisessä sekä hyödyntämisessä viestinnän työkaluna on vielä parantamisen varaa. Hanasaaressa ei kuitenkaan ole vain yhtä parhaiten toimivaa viestinnän työkalua, vaan erilaiset työkalut täydentävät toisiaan. Sähköiset työkalut sekä perinteinen henkilökohtainen kontakti ovat oikein käytettyinä tehokkaita viestinnän työkaluja. Kehitettävää löytyi myös sisäisessä asiakkuudessa. Tarve sisäisen asiakkuuden käsitteen luomiseen sekä tämän sisäistämiseen on todellinen. Suurin osa haasteista, kuten sisäinen asiakkuus, juontavat juurensa työtehtävien sekä toimintatapojen erilaisuudesta. Hanasaaresta kuitenkin löytyi aitoa halua ja ymmärrystä kehittää toimintatapoja.
Työssä käytetty teoria painottuu sisäiseen viestintään, viestinnän työkaluihin sekä teoriaan työssä käytetyistä menetelmistä. Teoriaosuudessa käydään läpi sisäisen viestinnän merkitystä ja sitä miksi työyhteisössä yleensä viestitään. Lisäksi mietitään viestinnän työkalujen kuten sähköpostin, sähköisten tietoverkkojen, sekä palavereiden vaikutusta viestinnän osana. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelminä aineistonanalyysiä sekä teemahaastattelua. Aineistonanalyysi sopii hyvin laadulliseen tutkimukseen. Teemahaastattelun avulla on mahdollista keskittyä haastattelua varten, ennalta päättettyjen teemojen käsittelyyn.
Opinnäytetyössä kerrotaan kattavasti siitä saaduista tutkimustuloksista. Yksi näistä oli Hanasaaressa käytettävät sisäisen viestinnän työkalut. Viestinnän työkaluihin liittyy vahvasti niiden toimivuus sekä haastavuus. Viestinnän työkaluista nousivat erityisesti esille sähköisten viestintäväylien kehitys sekä henkilökohtaisen kontaktin tärkeys. Näiden erilaisten työkalujen yhteensovittaminen oli yksi keskeisistä tuloksista. Tuloksista esiin nousi myös palautteen antamisen tärkeys. Palautteen antaminen ja sen saaminen koettiin työyhteisöä kehittäväksi asiaksi. Tähän liittyi myös sisäinen asiakkuus ja sisäisten asiakkaiden arvostus. Opinnäytetyön tuloksista heijastui tarve kehittää sisäistä asiakkuuta.
Opinnäytetyöstä nousi selkeästi esille tiettyjä johtopäätöksiä. Yksi näistä oli Hanasaaren sisäisen tietoverkon eli intran kehittäminen. Intran käyttämisessä sekä hyödyntämisessä viestinnän työkaluna on vielä parantamisen varaa. Hanasaaressa ei kuitenkaan ole vain yhtä parhaiten toimivaa viestinnän työkalua, vaan erilaiset työkalut täydentävät toisiaan. Sähköiset työkalut sekä perinteinen henkilökohtainen kontakti ovat oikein käytettyinä tehokkaita viestinnän työkaluja. Kehitettävää löytyi myös sisäisessä asiakkuudessa. Tarve sisäisen asiakkuuden käsitteen luomiseen sekä tämän sisäistämiseen on todellinen. Suurin osa haasteista, kuten sisäinen asiakkuus, juontavat juurensa työtehtävien sekä toimintatapojen erilaisuudesta. Hanasaaresta kuitenkin löytyi aitoa halua ja ymmärrystä kehittää toimintatapoja.