Promovideon toteutus musiikkiartistille : Digitaalinen media markkinoinnin apuvälineenä
Lehmusahde, Elina (2015)
Lehmusahde, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113022
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi musiikkialan yrittäjä Tanja Vähäsarja. Vähäsarja kaipasi apua markkinointiin, brändin luomiseen sekä kohdeyleisön tavoittamiseen, joita pohditaan opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastelemalla muun muassa luvussa kolme markkinoinnin suunnittelua ja kohdeyleisön tavoittamista sekä luvussa kaksi musiikkia liiketoimintana. Yksi tärkeimmistä tarkasteltavista asioista opinnäytetyössä on Vähäsarjan sosiaalisten medioiden käyttö. Tämän tarkastelun tavoitteena on avata Vähäsarjalle uusia tapoja rakentaa brändiään Internetissä sekä tyydyttää nykyisiä seuraajiaan ja löytää uusia. Hänen sosiaalisen median käyttöään vertaillaan tunnetumpiin artisteihin, ja sen pohjalta etsitään uusia ideoita sen käyttöön.
Työssä on myös toiminnallinen osuus eli videon suunnittelu ja toteutus, jota Vähäsarja voi käyttää promoamistarkoituksessa. Videon kuvaukset toteutettiin vuosien 2013 ja 2014 vaihteessa. Materiaalin pohjalta Vähäsarjalle toteutetaan noin 4 minuutin mittainen video, joka esittelee häntä artistina ja esiintyjänä. Pääpaino videossa on musiikilla. Videon tavoitteena on saada Vähäsarjal-le lisää kuuntelijoita sekä seuraajia sosiaalisiin medioihin.
Opinnäytetyöprosessin aikana saavutettiin ymmärrys siitä, miten Vähäsarja voisi parantaa sosiaalisen median käyttöään. Näitä tapoja ovat esimerkiksi tapahtumien mainostaminen laajemmalle sekä visuaalisten elementtien käyttäminen tilapäivityksissä. Muita saavutettuja asioita ovat ymmärrys videomateriaalin merkityksestä markkinoinnissa sekä sosiaalisen median aktiivisuustason vaatimukset. Selville saatiin, että videomateriaalin kohdalla määrä korvaa laadun, eli videoiden lisääminen säännöllisesti yleisön saataville on tärkeämpää kuin se, kuinka laadukkaita videot ovat. Näiden tietojen pohjalta Vähäsarja voi parantaa omaa sosiaalisen median käyttöään.
Lisäksi opinnäytetyössä saatiin valmiiksi 3,5 minuutin mittainen promovideo, kuten toimeksianta-ja oli toivonutkin. Videolla on kohtauksia Tanja Vähäsarjan esiintymisestä usealta eri keikalta. Videota Vähäsarja voi käyttää hyödykseen jakamalla sitä esimerkiksi YouTube –palvelun kautta kuuntelijoidensa katsottavaksi, ja tavoittaakseen uusia kuulijoita.
Työssä on myös toiminnallinen osuus eli videon suunnittelu ja toteutus, jota Vähäsarja voi käyttää promoamistarkoituksessa. Videon kuvaukset toteutettiin vuosien 2013 ja 2014 vaihteessa. Materiaalin pohjalta Vähäsarjalle toteutetaan noin 4 minuutin mittainen video, joka esittelee häntä artistina ja esiintyjänä. Pääpaino videossa on musiikilla. Videon tavoitteena on saada Vähäsarjal-le lisää kuuntelijoita sekä seuraajia sosiaalisiin medioihin.
Opinnäytetyöprosessin aikana saavutettiin ymmärrys siitä, miten Vähäsarja voisi parantaa sosiaalisen median käyttöään. Näitä tapoja ovat esimerkiksi tapahtumien mainostaminen laajemmalle sekä visuaalisten elementtien käyttäminen tilapäivityksissä. Muita saavutettuja asioita ovat ymmärrys videomateriaalin merkityksestä markkinoinnissa sekä sosiaalisen median aktiivisuustason vaatimukset. Selville saatiin, että videomateriaalin kohdalla määrä korvaa laadun, eli videoiden lisääminen säännöllisesti yleisön saataville on tärkeämpää kuin se, kuinka laadukkaita videot ovat. Näiden tietojen pohjalta Vähäsarja voi parantaa omaa sosiaalisen median käyttöään.
Lisäksi opinnäytetyössä saatiin valmiiksi 3,5 minuutin mittainen promovideo, kuten toimeksianta-ja oli toivonutkin. Videolla on kohtauksia Tanja Vähäsarjan esiintymisestä usealta eri keikalta. Videota Vähäsarja voi käyttää hyödykseen jakamalla sitä esimerkiksi YouTube –palvelun kautta kuuntelijoidensa katsottavaksi, ja tavoittaakseen uusia kuulijoita.