Hukkalämmön talteenotto ja hyötykäyttö
Lajunen, Jukka (2015)
Lajunen, Jukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113021
Tiivistelmä
Nykyajan vaatimukset energiatehokkuudesta ovat johtaneet siihen, että hukkalämpöä on ruvettu käyttämään laivoilla sähköntuotantoon. WHR-järjestelmillä eli hukkaläm-mön talteenottolaitteilla (engl. Waste Heat Recovery) kyetään korvaamaan ajon aikana dieselgeneraattoreilla tuotettua sähköä ja näin alentamaan aluksen polttoaineenkulutusta.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin hukkalämmön käyttöön sähköntuotannossa. Työssä käsitellään nykyään käytössä olevia WHR-laitteita sekä perehdytään uusiin vaihtoehtoihin, joilla järjestelmiä voidaan toteuttaa. Työn tarkoituksena on myös tarjota suomenkielistä tietoa järjestelmistä.
WHR-järjestelmillä voidaan kokoonpanosta riippuen tuottaa sähköä 3 - 11 % aluksen pääkoneen tehosta. Järjestelmät myös alentavat meriajossa aluksen tuottamia kasvi-huonepäästöjä, kun perinteisesti dieselgeneraattorilla tuotettu sähkö korvataan WHRS:n tuottamalla sähköllä. Järjestelmillä on saavutettavissa kilpailuetua verratessa aluksiin, joilla järjestelmää ei ole. Optimitilanteissa voidaan laitteistolla alentaa aluksen käyttökuluja yli 2 miljoonalla dollarilla vuodessa.
WHR-järjestelmiä käytetään jo laajalti voimalaitoksissa sekä muissa teollisuuden laitoksissa. Lähitulevaisuudessa on odotettavissa järjestelmien käytön laajenevan laivoilla, johtuen vallalla olevasta kustannustehokkuusajattelusta sekä tarpeesta vähentää alusten tuottamia päästöjä.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin hukkalämmön käyttöön sähköntuotannossa. Työssä käsitellään nykyään käytössä olevia WHR-laitteita sekä perehdytään uusiin vaihtoehtoihin, joilla järjestelmiä voidaan toteuttaa. Työn tarkoituksena on myös tarjota suomenkielistä tietoa järjestelmistä.
WHR-järjestelmillä voidaan kokoonpanosta riippuen tuottaa sähköä 3 - 11 % aluksen pääkoneen tehosta. Järjestelmät myös alentavat meriajossa aluksen tuottamia kasvi-huonepäästöjä, kun perinteisesti dieselgeneraattorilla tuotettu sähkö korvataan WHRS:n tuottamalla sähköllä. Järjestelmillä on saavutettavissa kilpailuetua verratessa aluksiin, joilla järjestelmää ei ole. Optimitilanteissa voidaan laitteistolla alentaa aluksen käyttökuluja yli 2 miljoonalla dollarilla vuodessa.
WHR-järjestelmiä käytetään jo laajalti voimalaitoksissa sekä muissa teollisuuden laitoksissa. Lähitulevaisuudessa on odotettavissa järjestelmien käytön laajenevan laivoilla, johtuen vallalla olevasta kustannustehokkuusajattelusta sekä tarpeesta vähentää alusten tuottamia päästöjä.