Älypuhelimen käyttö – miten ja mihin mobiiliapplikaatioita käytetään
Meriluoto, Niina; Lamminaho, Anna-Mari (2015)
Meriluoto, Niina
Lamminaho, Anna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten kuluttajat käyttävät älypuhelimiaan ja kuinka paljon käytöstä kuluu mobiiliapplikaatioiden parissa. Pyrkimyksenä on myös selvittää, millaiset mobiiliapplikaatiot koukuttavat. Tutkimus on rajattu kartoittamaan nuorten 18–25-vuotiaiden kuluttajien mobiilikäyttäytymistä. Opinnäytetyö toteutetaan osana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä tekemää Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi mobiilin käsitettä sekä mobiilin historiaa, kehitystä ja tulevaisuutta. Toisessa osiossa paneudutaan kuluttajakäyttäymisen käsitteeseen ja pohditaan ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Toteutettu tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä palvelu-muotoilumenetelmistä tuttua päiväkirjamenetelmää. Näitä tutkimusmenetelmiä yhdessä käyttämällä pyrittiin saamaan kattavaa uutta tietoa kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä.
Tutkimuksessa selvisi, että nykypäivänä ihmiset käyttävät älypuhelimiaan paljon enemmän viihteellisempään käyttöön, kuin perinteiseen puhelimessa puhumiseen. Tutkimuksessa kävi selkeästi myös ilmi, että kuluttajat käyttävät selvästi enemmän aikaa applikaatioiden parissa kuin puhelimen muiden toimintojen parissa. Etenkin sosiaalisen median applikaatioissa aikaa saadaan vierähtämään enemmänkin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koukuttavia applikaatioita ovat esimerkiksi sellaiset, jotka tuovat kuluttajille viihteellisyyttä, helpottavat heidän päivittäistä elämäänsä ja jotka ovat yhteisöllisiä. Tutkimuksen avulla saatiin hyviä näkemyksiä kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä. Tutkimuksesta saatu tieto voi hyödyttää esimerkiksi yrityksiä, jotka haluavat tietää enemmän suomalaisten nuorten kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi mobiilin käsitettä sekä mobiilin historiaa, kehitystä ja tulevaisuutta. Toisessa osiossa paneudutaan kuluttajakäyttäymisen käsitteeseen ja pohditaan ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Toteutettu tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä palvelu-muotoilumenetelmistä tuttua päiväkirjamenetelmää. Näitä tutkimusmenetelmiä yhdessä käyttämällä pyrittiin saamaan kattavaa uutta tietoa kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä.
Tutkimuksessa selvisi, että nykypäivänä ihmiset käyttävät älypuhelimiaan paljon enemmän viihteellisempään käyttöön, kuin perinteiseen puhelimessa puhumiseen. Tutkimuksessa kävi selkeästi myös ilmi, että kuluttajat käyttävät selvästi enemmän aikaa applikaatioiden parissa kuin puhelimen muiden toimintojen parissa. Etenkin sosiaalisen median applikaatioissa aikaa saadaan vierähtämään enemmänkin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koukuttavia applikaatioita ovat esimerkiksi sellaiset, jotka tuovat kuluttajille viihteellisyyttä, helpottavat heidän päivittäistä elämäänsä ja jotka ovat yhteisöllisiä. Tutkimuksen avulla saatiin hyviä näkemyksiä kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä. Tutkimuksesta saatu tieto voi hyödyttää esimerkiksi yrityksiä, jotka haluavat tietää enemmän suomalaisten nuorten kuluttajien mobiilikäyttäytymisestä.