Deeper & Steeper : Johdatus solistiseen bassoklarinettimusiikkiin
Anttila, Maija (2015)
Anttila, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102967
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee solistista bassoklarinettimusiikkia. Aiheen taustalla ovat omat bassoklarinettiopintoni, joiden kautta olen herännyt näkemään, kuinka paljon ilmaisullisia mahdollisuuksia bassoklarinetti tarjoaa, sekä pohtimaan miksi suomalaiset musiikinopiskelijat soittavat niin vähän bassoklarinettia.
Opinnäytetyökonserttini pääasiallinen tavoite on ollut herättää opiskelijoiden ja säveltäjien mielenkiintoa bassoklarinettia kohtaan. Kirjallisen työn muodossa haluan tarjota konkreettisia työkaluja solistisen repertuaarin harjoitteluun sekä hyvin soittimelle istuvan bassoklarinettimusiikin säveltämiseen. Esittelen bassoklarinetin soittotekniikkaan sekä instrumentaatioon liittyviä huomioitani opinäytekonsertissa soittamieni teosten avulla.
Konserttiohjelman valinnassa sekä instrumentaatiosta ja soittotekniikasta kirjoittaessa käytin apuna omien bassoklarinettiopintojeni parissa kertynyttä osaamistani, kirjallisia lähteitä sekä bassoklarinetistien haastatteluja. Taustatietoa bassoklarinetin rakenteesta, toiminnasta ja historiasta sekä konsertissa esittämieni teosten säveltäjistä etsin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja useista verkkolähteistä.
Aiheeseen perehdyttyäni olen tullut johtopäätökseen, että bassoklarinetti on soolosoittimena äärimmäisen ilmaisurikas ennen kaikkea sen suuren äänialan, moneen taipuvan äänenvärin sekä laajan dynamiikkakapasiteetin ansiosta. Bassoklarinetille sävellettyä soolomateriaalia on paljon, mutta suurin osa siitä on vaikeusasteeltaan hyvin haastavaa. Lisäksi bassoklarinettinuotteja on Suomessa vähänlaisesti saatavilla. Pitäisin tärkeänä bassoklarinetinsoiton opiskelumahdollisuuksien parantamista Suomessa, sekä säveltäjien kiinnostusta säveltää myös sellaista uutta bassoklarinettimusiikkia, joka ei vaadi soittajalta äärimmäistä virtuoosisuutta.
Opinnäytetyökonserttini pääasiallinen tavoite on ollut herättää opiskelijoiden ja säveltäjien mielenkiintoa bassoklarinettia kohtaan. Kirjallisen työn muodossa haluan tarjota konkreettisia työkaluja solistisen repertuaarin harjoitteluun sekä hyvin soittimelle istuvan bassoklarinettimusiikin säveltämiseen. Esittelen bassoklarinetin soittotekniikkaan sekä instrumentaatioon liittyviä huomioitani opinäytekonsertissa soittamieni teosten avulla.
Konserttiohjelman valinnassa sekä instrumentaatiosta ja soittotekniikasta kirjoittaessa käytin apuna omien bassoklarinettiopintojeni parissa kertynyttä osaamistani, kirjallisia lähteitä sekä bassoklarinetistien haastatteluja. Taustatietoa bassoklarinetin rakenteesta, toiminnasta ja historiasta sekä konsertissa esittämieni teosten säveltäjistä etsin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja useista verkkolähteistä.
Aiheeseen perehdyttyäni olen tullut johtopäätökseen, että bassoklarinetti on soolosoittimena äärimmäisen ilmaisurikas ennen kaikkea sen suuren äänialan, moneen taipuvan äänenvärin sekä laajan dynamiikkakapasiteetin ansiosta. Bassoklarinetille sävellettyä soolomateriaalia on paljon, mutta suurin osa siitä on vaikeusasteeltaan hyvin haastavaa. Lisäksi bassoklarinettinuotteja on Suomessa vähänlaisesti saatavilla. Pitäisin tärkeänä bassoklarinetinsoiton opiskelumahdollisuuksien parantamista Suomessa, sekä säveltäjien kiinnostusta säveltää myös sellaista uutta bassoklarinettimusiikkia, joka ei vaadi soittajalta äärimmäistä virtuoosisuutta.