Kuvataidepedagogiset haasteet yläkoulun erityisen tuen Asperger-oppilaiden ohjaamisessa ja opettamisessa
Rupponen, Anni (2015)
Rupponen, Anni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella kuvataidepedagogisia haasteita yläkoulun erityisen tuen Asperger-oppilaiden ohjaamisessa ja opettamisessa. Tarve opinnäytetyölle syntyi opiskelijan empiiristen kokemusten pohjalta, koska aiheesta ei ole tehty aikaisemmin tutkimusta eikä kirjallisuutta aiheesta juuri ole.
Opinnäytetyö on laadullinen hermeneuttinen tutkimus, jonka teoriaosa käsitteli viimeaikaisia tutkimustuloksia ja lähdekirjallisuutta kuvataidepedagogiikasta, erityispedagogiikasta ja Aspergerin oireyhtymästä. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastatteluilla, ja otos koostui neljästä kuvataiteen menetelmien ohjaajasta ja opettajasta kahdesta Etelä-Suomen kaupungista. Aineisto analysointiin teemoittelulla, ja teemoittelussa esiin nousseet teemat jaoteltiin helposti ja vaikeasti havaittaviin kuvataidepedagogisiin haasteisiin sekä ajankohtaisimpiin kuvataidepedagogisiin haasteisiin.
Tutkimustulosten mukaan kuvataidepedagogiset haasteet yläkoulun erityisen tuen Asperger-oppilaiden ohjaamisessa ja opettamisessa olivat hyvin merkittäviä ja monimuotoisia eikä aineistosta noussut esiin selkeää yksittäistä ajankohtaisinta haastetta, vaan niitä oli useita. Kuvataidepedagogisissa haasteissa painottuvat Asperger-oppilaiden toiminnanohjauksen ja motivoinnin haasteet.
Opinnäytetyö on laadullinen hermeneuttinen tutkimus, jonka teoriaosa käsitteli viimeaikaisia tutkimustuloksia ja lähdekirjallisuutta kuvataidepedagogiikasta, erityispedagogiikasta ja Aspergerin oireyhtymästä. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastatteluilla, ja otos koostui neljästä kuvataiteen menetelmien ohjaajasta ja opettajasta kahdesta Etelä-Suomen kaupungista. Aineisto analysointiin teemoittelulla, ja teemoittelussa esiin nousseet teemat jaoteltiin helposti ja vaikeasti havaittaviin kuvataidepedagogisiin haasteisiin sekä ajankohtaisimpiin kuvataidepedagogisiin haasteisiin.
Tutkimustulosten mukaan kuvataidepedagogiset haasteet yläkoulun erityisen tuen Asperger-oppilaiden ohjaamisessa ja opettamisessa olivat hyvin merkittäviä ja monimuotoisia eikä aineistosta noussut esiin selkeää yksittäistä ajankohtaisinta haastetta, vaan niitä oli useita. Kuvataidepedagogisissa haasteissa painottuvat Asperger-oppilaiden toiminnanohjauksen ja motivoinnin haasteet.