Sairaanhoitajien kehittämisosaaminen Latviassa, tutkimustietoa 5 Stars -hankkeelle
Linden, Tiia; Pitkänen, Sini (2015)
Linden, Tiia
Pitkänen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kehittämisosaamista, mahdollisuuksia osallistua kehittämistyöhön sekä sähköisten palvelujen käyttöön liittyvää osaamista Latvian Riga Eastern Clinical University sairaalan ensiapuklinikalla. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli kerätä kehittämisosaamiseen ja sähköisten palvelujen osaamiseen liittyvää tietoa, jonka avulla 5 Stars -hanke pystyy kehittämään ja juurruttamaan yhdessä kehittämisen mallia.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana kansainvälistä 5 Stars –hanketta, jonka tavoitteena on yhdessä Latvian, Tanskan ja Suomen yhteistyökumppaneiden kanssa perustetun verkoston avulla kehittää pedagogista yhdessä kehittämisen mallia, jonka prosessi perustuu Laureassa kehitettyyn Learning by Developing –malliin. Verkoston tavoitteena on saada kokemuksia yhteisöllisestä kehittämispohjaisesta oppimisesta hoitotyössä sekä uutta tietoa kliinisistä e-palveluista organisaatioissa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin pääosin määrällisellä kyselyllä, joka toteuttiin syksyn 2014 aikana 5 Stars –hankkeen toimesta Suomen, Tanskan ja Latvian sairaaloissa internet-kyselynä. Kysymykset pohjautuvat eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) asettamiin vaatimuksiin sairaanhoitajien kompetensseista. Kyselyn tulokset analysoitiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kokonaisotantatutkimuksena.
Kyselyn tulosten perusteella sairaanhoitajat olivat kiinnostuneita oman ammattitaitonsa ja työyksikön toimintatapojen kehittämisestä sekä osallistumaan kansainvälisiin kehittämisprojekteihin. Saatujen tulosten perusteella työyksiköissä tehtiin kehittämistyötä säännöllisesti sekä potilaan parasta ajatellen. Vastauksista ilmeni, että hoitajat kokivat pystyvänsä ohjaamaan potilasta etsimään luotettavaa tietoa internetistä, mutta tietokoneen käyttö ohjaustilanteessa on satunnaista, eikä yksikössä ilmeisesti ole käytettävissä riittävästi kunnollisia yhteyksiä tietokantoihin. Lisäksi tutkimuksen tuloksista ilmeni, että hoitajien englannin kielen taidot ovat puutteellisia, mikä näyttäytyy englanninkielisen tieteellisen tekstin lukemisen ja arvioinnin sekä kommunikoinnin haasteellisuutena.
Tämän opinnäytetyön tulokset palvelevat 5 Stars –verkostoa antamalla informaatiota osaston kehittämisosaamisen ja sähköisten palvelujen käytön nykytilanteesta. Tuloksien perusteella voidaan hahmottaa osaston kehittämiskohteet ja hyödyntää tietoa tulevissa hankkeissa. Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin mahdollista tarkempaa tutkimusta tässä työssä käytetyn kyselyn eri osa-alueista ensiapuklinikalla ja mahdollisesti sairaalan muilla osastoilla. Jatkoon ehdotettiin myös työ-elämän edustajien ja sairaanhoitaja-opiskelijoiden yhteisien työryhmien perustamista. Näiden yhteistyöllä olisi mahdollista viedä kehittämisprojekteissa luotuja uusia menetelmiä ja työtapoja käytännön hoitotyöhön. Laajempana kehittämistyönä voisi ajatella sairaanhoitajatutkinnon opetussuunnitelman päivittämistä yhteistyössä työelämän edustajien kanssa. Näin sairaanhoitajatutkinto saataisiin vastaamaan tulevaisuuden työelämän tarpeita.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana kansainvälistä 5 Stars –hanketta, jonka tavoitteena on yhdessä Latvian, Tanskan ja Suomen yhteistyökumppaneiden kanssa perustetun verkoston avulla kehittää pedagogista yhdessä kehittämisen mallia, jonka prosessi perustuu Laureassa kehitettyyn Learning by Developing –malliin. Verkoston tavoitteena on saada kokemuksia yhteisöllisestä kehittämispohjaisesta oppimisesta hoitotyössä sekä uutta tietoa kliinisistä e-palveluista organisaatioissa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin pääosin määrällisellä kyselyllä, joka toteuttiin syksyn 2014 aikana 5 Stars –hankkeen toimesta Suomen, Tanskan ja Latvian sairaaloissa internet-kyselynä. Kysymykset pohjautuvat eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) asettamiin vaatimuksiin sairaanhoitajien kompetensseista. Kyselyn tulokset analysoitiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kokonaisotantatutkimuksena.
Kyselyn tulosten perusteella sairaanhoitajat olivat kiinnostuneita oman ammattitaitonsa ja työyksikön toimintatapojen kehittämisestä sekä osallistumaan kansainvälisiin kehittämisprojekteihin. Saatujen tulosten perusteella työyksiköissä tehtiin kehittämistyötä säännöllisesti sekä potilaan parasta ajatellen. Vastauksista ilmeni, että hoitajat kokivat pystyvänsä ohjaamaan potilasta etsimään luotettavaa tietoa internetistä, mutta tietokoneen käyttö ohjaustilanteessa on satunnaista, eikä yksikössä ilmeisesti ole käytettävissä riittävästi kunnollisia yhteyksiä tietokantoihin. Lisäksi tutkimuksen tuloksista ilmeni, että hoitajien englannin kielen taidot ovat puutteellisia, mikä näyttäytyy englanninkielisen tieteellisen tekstin lukemisen ja arvioinnin sekä kommunikoinnin haasteellisuutena.
Tämän opinnäytetyön tulokset palvelevat 5 Stars –verkostoa antamalla informaatiota osaston kehittämisosaamisen ja sähköisten palvelujen käytön nykytilanteesta. Tuloksien perusteella voidaan hahmottaa osaston kehittämiskohteet ja hyödyntää tietoa tulevissa hankkeissa. Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin mahdollista tarkempaa tutkimusta tässä työssä käytetyn kyselyn eri osa-alueista ensiapuklinikalla ja mahdollisesti sairaalan muilla osastoilla. Jatkoon ehdotettiin myös työ-elämän edustajien ja sairaanhoitaja-opiskelijoiden yhteisien työryhmien perustamista. Näiden yhteistyöllä olisi mahdollista viedä kehittämisprojekteissa luotuja uusia menetelmiä ja työtapoja käytännön hoitotyöhön. Laajempana kehittämistyönä voisi ajatella sairaanhoitajatutkinnon opetussuunnitelman päivittämistä yhteistyössä työelämän edustajien kanssa. Näin sairaanhoitajatutkinto saataisiin vastaamaan tulevaisuuden työelämän tarpeita.