Seksuaaliterveyskasvatuspäivä Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille
Niemi, Veera; Kivistö, Maarika (2015)
Niemi, Veera
Kivistö, Maarika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen koulun yhteistyötä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa toiminnallinen seksuaaliterveyskasvatuspäivä Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille. Tavoitteena oli lisätä 9.-luokkalaisten tietoisuutta seksuaaliterveydestä, nuorten suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Pyrkimys oli tuottaa päivän sisältö nuorten omien toiveiden pohjalta. Lisäksi haluttiin tuoda esille uusia näkökulmia ja mahdollisia keskustelun aiheita. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään seksuaaliterveyskasvatuspäivän suunnittelua ja arviointia. Lisäksi opinnäytetyöhön sisältyi seksuaaliterveyskasvatuspäivänä pidettävien tuntien aiheiden valinta. Päivä on järjestetty Kuitinmäen koulussa jo muutamana aiempana vuonna osana Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen koulun yhteystyöhanketta.
Opinnäytetyö toteutettiin järjestämällä kuusi toiminnallista oppituntia Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille. Oppituntien aiheita kartoitettiin keväällä 2014 viemällä Kuitinmäen koulun silloisille 8.-luokkalaisille kyselylaatikko. Oppituntien aiheet valikoituivat sekä oppilaiden esittämien kysymysten että ajankohtaisten aiheiden pohjalta. Seksuaaliterveyskasvatuspäivää varten oli varattu kuusi luokkahuonetta toiminnallisia oppitunteja varten. Oppitunnit käsittelivät ehkäisyä, seksuaalisuutta, seurustelua, itsetuntoa, seksuaalista suuntautumista ja seksuaalista häirintää. Laurea Otaniemen neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat toetuttivat oppitunnit. Tuntien suunnitteleminen ja pitäminen kuului terveydenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaan.
Seksuaaliterveyskasvatuspäivää arvioitiin kirjallisilla kyselylomakkeilla, jotka 9.-luokkalaiset täyttivät päivän aikana ja terveydenhoitajaopiskelijat päivän päätyttyä. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista ja tuntien kiinnostavuutta. Kyselylomakkeella kysyttiin myös mahdollisia kehittämisideoita ja 9.-luokkalaiset toivoivat päivän jatkuvan entisenlaisena. Terveydenhoitajaopiskelijoilta saadussa palautteessa valittuja tuntien aiheita pidettiin ajankohtaisina ja monipuolisina.
Seksuaaliterveyskasvatus päivä onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja tavoitteen mukaisesti oppilaat kokivat saaneensa päivän aikana uutta tietoa. Terveydenhoitajaopiskelijoilta saatu palaute vahvisti ajatusta, että nuorille tulisi jatkossakin suunnata toiminnallisia oppitunteja seksuaaliterveydestä. Seksuaaliterveyskasvatuspäivässä olisi hyvä huomioida nuorten esille tuomat asiat oppituntien aiheita suunniteltaessa. Tällä tavoin nuorille tuotettaisiin tietoa heille tärkeistä aiheista.
Asiasanat: seksuaaliterveys, terveyden edistäminen, seksuaalikasvatus, yläkoululainen
Opinnäytetyö toteutettiin järjestämällä kuusi toiminnallista oppituntia Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille. Oppituntien aiheita kartoitettiin keväällä 2014 viemällä Kuitinmäen koulun silloisille 8.-luokkalaisille kyselylaatikko. Oppituntien aiheet valikoituivat sekä oppilaiden esittämien kysymysten että ajankohtaisten aiheiden pohjalta. Seksuaaliterveyskasvatuspäivää varten oli varattu kuusi luokkahuonetta toiminnallisia oppitunteja varten. Oppitunnit käsittelivät ehkäisyä, seksuaalisuutta, seurustelua, itsetuntoa, seksuaalista suuntautumista ja seksuaalista häirintää. Laurea Otaniemen neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat toetuttivat oppitunnit. Tuntien suunnitteleminen ja pitäminen kuului terveydenhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaan.
Seksuaaliterveyskasvatuspäivää arvioitiin kirjallisilla kyselylomakkeilla, jotka 9.-luokkalaiset täyttivät päivän aikana ja terveydenhoitajaopiskelijat päivän päätyttyä. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista ja tuntien kiinnostavuutta. Kyselylomakkeella kysyttiin myös mahdollisia kehittämisideoita ja 9.-luokkalaiset toivoivat päivän jatkuvan entisenlaisena. Terveydenhoitajaopiskelijoilta saadussa palautteessa valittuja tuntien aiheita pidettiin ajankohtaisina ja monipuolisina.
Seksuaaliterveyskasvatus päivä onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja tavoitteen mukaisesti oppilaat kokivat saaneensa päivän aikana uutta tietoa. Terveydenhoitajaopiskelijoilta saatu palaute vahvisti ajatusta, että nuorille tulisi jatkossakin suunnata toiminnallisia oppitunteja seksuaaliterveydestä. Seksuaaliterveyskasvatuspäivässä olisi hyvä huomioida nuorten esille tuomat asiat oppituntien aiheita suunniteltaessa. Tällä tavoin nuorille tuotettaisiin tietoa heille tärkeistä aiheista.
Asiasanat: seksuaaliterveys, terveyden edistäminen, seksuaalikasvatus, yläkoululainen