Terveystietoa toiminnallisesti
Niemenoja, Mari; Savolainen, Henriikka (2015)
Niemenoja, Mari
Savolainen, Henriikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062846
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli antaa opiskelijoille valmiuksia ja taitoja oman hyvinvointinsa ja terveytensä edistämiseen sekä tarjota työelämälle uusia toiminnallisia työvälineitä nuorten ohjaukseen. Opinnäytetyö on osa Nuorten kaupunki –hanketta. Opinnäytetyön toiminnallinen osio suoritettiin terveystiedon tunteina Vantaan ammattikoulu Varian Rälssitien toimipisteessä. Terveystiedon tuntien aiheina olivat päihteet, seksuaaliterveys ja -oikeudet sekä uni ja rentoutuminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee terveystiedon tunneille valittujen aiheiden teoriasta ja aihevalintoja tukevien Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vuonna 2013 teettämän valtakunnallisen Nuorten terveyskyselyn tulosten avaamisesta, hyvinvoinnista käsitteenä, toiminnallisten ja osallistavien ohjausmenetelmien esittelemisestä sekä Varian nykyisen terveystiedon opetussuunnitelman käsittelemisestä.
Toiminnallisessa toteutuksessa eli terveystiedon tunneilla käytettiin toiminnallisia ja osallistavia ohjaamiskeinoja: pelaaminen, narratiivisuus, toiminnalliset harjoitteet ja vuorovaikutteinen keskustelu. Osallistavien ja toiminnallisten ohjauskeinojen vaikuttavuutta arvioitiin tunneille osallistuneiden nuorten täyttämien monivalinta- ja palautekyselyn avulla. Kyselyiden tulosten perusteella nuoret kokivat saaneensa uutta tietoa käsitellyistä aiheista. Yhteyshenkilönä toiminut terveystiedon opettaja oli ulkopuolisena tarkkailijana, joka antoi palautetta opinnäytetyössä käytetyistä ohjauskeinoista sekä opinnäytetyöntekijöiden ohjaustaidoista. Käytetyt ohjaamiskeinot soveltuivat hyvin terveystiedon opetukseen sekä tuntityöskentelyyn ja niitä tullaan käyttämään opetuksessa myös jatkossa Varia Rälssitiellä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee terveystiedon tunneille valittujen aiheiden teoriasta ja aihevalintoja tukevien Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vuonna 2013 teettämän valtakunnallisen Nuorten terveyskyselyn tulosten avaamisesta, hyvinvoinnista käsitteenä, toiminnallisten ja osallistavien ohjausmenetelmien esittelemisestä sekä Varian nykyisen terveystiedon opetussuunnitelman käsittelemisestä.
Toiminnallisessa toteutuksessa eli terveystiedon tunneilla käytettiin toiminnallisia ja osallistavia ohjaamiskeinoja: pelaaminen, narratiivisuus, toiminnalliset harjoitteet ja vuorovaikutteinen keskustelu. Osallistavien ja toiminnallisten ohjauskeinojen vaikuttavuutta arvioitiin tunneille osallistuneiden nuorten täyttämien monivalinta- ja palautekyselyn avulla. Kyselyiden tulosten perusteella nuoret kokivat saaneensa uutta tietoa käsitellyistä aiheista. Yhteyshenkilönä toiminut terveystiedon opettaja oli ulkopuolisena tarkkailijana, joka antoi palautetta opinnäytetyössä käytetyistä ohjauskeinoista sekä opinnäytetyöntekijöiden ohjaustaidoista. Käytetyt ohjaamiskeinot soveltuivat hyvin terveystiedon opetukseen sekä tuntityöskentelyyn ja niitä tullaan käyttämään opetuksessa myös jatkossa Varia Rälssitiellä.