Asiakaskysely ravintola Henriksille
Kettunen, Emmi (2015)
Kettunen, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä asiakaskysely ravintola Henriksille. Työn tavoitteena oli saada tietoa millainen kokemus asiakkaan näkökulmasta käynti ravintola Henriksissä on. Lisäksi haluttiin selvittää mihin asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä ja toisaalta olisiko heidän mielestään Henriksissä jotain parannettavaa tai kehitettävää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuutta ja asiakaskokemuksen muodostumista. Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, koska aikaisemmin Henriksissä oli tehty lomakekysely ja nyt haluttiin saada kerättyä asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä eri tavalla. Haastattelut tehtiin marraskuun 2014 ja tammikuun 2015 välisenä aikana ja haastatteluvastauksia saatiin yhteensä 16 kappaletta. Haastatteluiden tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia siitä, miten asiakaskokemuksesta voitaisiin tehdä Henriksissä vielä parempi.
Haastatteluiden avulla selvisi, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä ravintolakäyntiinsä. Joidenkin vastaajien mielestä ravintolakäynti ja ruoka olivat jopa ylittäneet odotukset. Myös hyvää hinta-laatusuhdetta kiiteltiin. Kehittämiskohteiksi nousivat ravintolan sisustus ja markkinointi. Vastauksissa toivottiin, että Henriks panostaisi enemmän markkinointiin ja toisi itseään enemmän esille. Myös sisustuksen päivittämiselle nähtiin tarvetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuutta ja asiakaskokemuksen muodostumista. Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, koska aikaisemmin Henriksissä oli tehty lomakekysely ja nyt haluttiin saada kerättyä asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä eri tavalla. Haastattelut tehtiin marraskuun 2014 ja tammikuun 2015 välisenä aikana ja haastatteluvastauksia saatiin yhteensä 16 kappaletta. Haastatteluiden tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia siitä, miten asiakaskokemuksesta voitaisiin tehdä Henriksissä vielä parempi.
Haastatteluiden avulla selvisi, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä ravintolakäyntiinsä. Joidenkin vastaajien mielestä ravintolakäynti ja ruoka olivat jopa ylittäneet odotukset. Myös hyvää hinta-laatusuhdetta kiiteltiin. Kehittämiskohteiksi nousivat ravintolan sisustus ja markkinointi. Vastauksissa toivottiin, että Henriks panostaisi enemmän markkinointiin ja toisi itseään enemmän esille. Myös sisustuksen päivittämiselle nähtiin tarvetta.