Asiakastyytyväisyystutkimus Tarantella Oy:lle
Jutila, Piia (2015)
Jutila, Piia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Tarantella Oy:hyn. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinojen käsitteisiin ja tutkia niitä myös erikoisliikkeen näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli perehtyä kanta-asiakkuuden ja asiakasuskollisuuden merki-tyksiin. Viimeisenä tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Tarantella Oy:n asiakkaille.
Työn teoriaosuus sisältyy kahdesta pääluvusta, ensimmäisenä käsitellään markkinoinnin viittä perus kilpailukeinoa. Tarkoitus oli myös selvittää kilpailukeinojen merkitystä erikoisliikkeen näkökulmasta. Toisena tutustua kanta-asiakkuuden ja asiakasuskollisuuden tarkoituksiin. Lopuksi vielä tutkia muun muassa mitä samaa ja mitä eroa näiden kahden käsitteen välillä on.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja sen tuloksista. Tutkimuksessa selvitettiin Tarantella Oy:n asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyssä selvitettiin tyytyväisyyttä yrityksen liiketiloihin, asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden innokkuutta liittyä kanta-asiakkaiksi. Kyselyyn vastasi 94 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin positiivisia. Asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan. Ainoana miinuksena oli erään vastaajan mielestä liiketilojen ahtaus. Tuloksista päätellen myös mahdollinen kehittämisenkohde voisi olla kanta-asiakas jäsenyyden näkyvämpi markkinointi yrityksen nykyisille- ja uusille asiakkaille. Tutkimuksen tuloksista selvästi huomaa, että asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Tarantella Oy:n toimintaan.
Työn teoriaosuus sisältyy kahdesta pääluvusta, ensimmäisenä käsitellään markkinoinnin viittä perus kilpailukeinoa. Tarkoitus oli myös selvittää kilpailukeinojen merkitystä erikoisliikkeen näkökulmasta. Toisena tutustua kanta-asiakkuuden ja asiakasuskollisuuden tarkoituksiin. Lopuksi vielä tutkia muun muassa mitä samaa ja mitä eroa näiden kahden käsitteen välillä on.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja sen tuloksista. Tutkimuksessa selvitettiin Tarantella Oy:n asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyssä selvitettiin tyytyväisyyttä yrityksen liiketiloihin, asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden innokkuutta liittyä kanta-asiakkaiksi. Kyselyyn vastasi 94 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin positiivisia. Asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan. Ainoana miinuksena oli erään vastaajan mielestä liiketilojen ahtaus. Tuloksista päätellen myös mahdollinen kehittämisenkohde voisi olla kanta-asiakas jäsenyyden näkyvämpi markkinointi yrityksen nykyisille- ja uusille asiakkaille. Tutkimuksen tuloksista selvästi huomaa, että asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Tarantella Oy:n toimintaan.