Moniammatillisen konsultaatiotyön malli. : Helsingin Diakonissalaitoksen YTY-hankkeessa tehdyn moniammatillisen konsultaatiotyön palvelukuvaus ja asiakaskokemukset.
Katva, Liisa (2015)
Katva, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tausta ja tarkoitus: Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten- ja nuorten oppimisen tukemiseksi tarvitaan erilaisia tukitoimia. Helsingin Diakonissalaitoksella on tehty pitkäjänteistä työtä maahanmuuttajien oppimisen tukemiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli a) mallintaa Helsingin Diakoniaopiston ja Kidutettujen kuntoutuskeskuksen yhteisessä YTY-hankkeessa (2012–2014) toteutettu moniammatillinen konsultaatiotyömalli sekä b) kuvata hankkeen asiakkaiden kokemat hyödyt työmallista lasten ja nuorten oppimisen tukemisessa, omassa ammatillisessa kehittymisessä sekä työyhteisön toimintatapojen kehittymisessä.
Aineisto ja menetelmät: Opinnäytetyön aineisto koostuu hankkeen asiakkaille tehdyn Webropol-kyselyn vastauksista sekä moniammatilliseen konsultaatiotyöhön liittyvistä materiaaleista. Sähköinen kysely toteutettiin osana hankkeen loppuarviointia. Kysely lähetettiin hankkeen aikana moniammatillisiin konsultaatiotyöskentelyihin osallistuneelle 132 ammattilaiselle. Kyselystä kertynyt materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Moniammatillisen konsultaatiotyön mallintamiseen on hyödynnetty palvelumuotoilun keinoja.
Tulokset ja päätelmät: Moniammatilliseen konsultaatiotyöskentelyyn osallistuneet asiakkaat kokivat saaneensa siitä tukea omaan työhönsä. Konsultaatiotyöskentely tarjosi tietoa ja konkreettisia ohjeita pakolais- ja turvapaikanhakijalasten ja -nuorten oppimisen tukemiseen. Moniammattillinen konsultaatiotyöskentely lisäsi ymmärrystä moniammatillisen työskentelyn tärkeydestä sekä auttoi työyhteisöjä hyödyntämään olemassa olevia resursseja lasten ja nuorten oppimisen tukemisessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös palvelukuvaus moniammatillisesta konsultaatiotyöskentelystä.
Tulosten hyödyntäminen: Kidutettujen kuntoutuskeskuksen yksi tehtävä on tarjota valtakunnallista konsultaatiota. Moniammatillista konsultaatiotyömallia hyödynnetään kidutettujen kuntoutuskeskuksen lasten ja nuorten palveluissa.
Aineisto ja menetelmät: Opinnäytetyön aineisto koostuu hankkeen asiakkaille tehdyn Webropol-kyselyn vastauksista sekä moniammatilliseen konsultaatiotyöhön liittyvistä materiaaleista. Sähköinen kysely toteutettiin osana hankkeen loppuarviointia. Kysely lähetettiin hankkeen aikana moniammatillisiin konsultaatiotyöskentelyihin osallistuneelle 132 ammattilaiselle. Kyselystä kertynyt materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Moniammatillisen konsultaatiotyön mallintamiseen on hyödynnetty palvelumuotoilun keinoja.
Tulokset ja päätelmät: Moniammatilliseen konsultaatiotyöskentelyyn osallistuneet asiakkaat kokivat saaneensa siitä tukea omaan työhönsä. Konsultaatiotyöskentely tarjosi tietoa ja konkreettisia ohjeita pakolais- ja turvapaikanhakijalasten ja -nuorten oppimisen tukemiseen. Moniammattillinen konsultaatiotyöskentely lisäsi ymmärrystä moniammatillisen työskentelyn tärkeydestä sekä auttoi työyhteisöjä hyödyntämään olemassa olevia resursseja lasten ja nuorten oppimisen tukemisessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös palvelukuvaus moniammatillisesta konsultaatiotyöskentelystä.
Tulosten hyödyntäminen: Kidutettujen kuntoutuskeskuksen yksi tehtävä on tarjota valtakunnallista konsultaatiota. Moniammatillista konsultaatiotyömallia hyödynnetään kidutettujen kuntoutuskeskuksen lasten ja nuorten palveluissa.