LeWiCo: Spa marknadsföring via social media
Monni, Carl; Tran, Van (2015)
Monni, Carl
Tran, Van
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272640
Tiivistelmä
Sociala medians betydelse för spa företagens växer allt mer från marknadsföringens per-spektiv. Därför är det viktigt att spaföretag satsar på marknadsföring via social media.
Uppdragsgivare för lärdomsprovet var Learning With Companies-projekt (LeWiCo) varav Annica Isacsson som forsknings chef. Meningen med undersökningen var att utreda hur spaföretag kunde öka sin synlighet och marknadsföra via social media. Detta är ett pro-duktbaserat lärdomsprov och som slutprodukt gjordes en video om marknadsföring inom social media. Videon kan användas som undervisningsmaterial.
Teoridelen är uppbyggd i tre delar där behandlas, spaturismen i Finland, Norge och Estland samt olika spatrender. Marknadsföring inom social media behandlas i den andra delen och i den sista delen behandlas filmningsteknik var det tas upp editeringsteknik och teori om in-tervjuteknik. Denna typ av teori behövdes för stöda intervjuerna och filmningsprocessen.
Resultatet av detta arbete var en video som uppdragsgivare kan i framtiden använda som undervisningsmaterial och visa på konferenser med detta tema. Video innehåller intervjure-sultat av experter på social media och sparepresetanter som fungerade som ”best practise”. Videon är ca.16min lång och kan hittas under länken https://www.youtube.com/watch?v=cKbjFNen5PQ
Uppdragsgivare för lärdomsprovet var Learning With Companies-projekt (LeWiCo) varav Annica Isacsson som forsknings chef. Meningen med undersökningen var att utreda hur spaföretag kunde öka sin synlighet och marknadsföra via social media. Detta är ett pro-duktbaserat lärdomsprov och som slutprodukt gjordes en video om marknadsföring inom social media. Videon kan användas som undervisningsmaterial.
Teoridelen är uppbyggd i tre delar där behandlas, spaturismen i Finland, Norge och Estland samt olika spatrender. Marknadsföring inom social media behandlas i den andra delen och i den sista delen behandlas filmningsteknik var det tas upp editeringsteknik och teori om in-tervjuteknik. Denna typ av teori behövdes för stöda intervjuerna och filmningsprocessen.
Resultatet av detta arbete var en video som uppdragsgivare kan i framtiden använda som undervisningsmaterial och visa på konferenser med detta tema. Video innehåller intervjure-sultat av experter på social media och sparepresetanter som fungerade som ”best practise”. Videon är ca.16min lång och kan hittas under länken https://www.youtube.com/watch?v=cKbjFNen5PQ