Tilitoimiston ja asiakkaan välisen yhteyden helpottaminen palkkahallintoon liittyvissä asioissa
Hirsimäki, Ville (2015)
Hirsimäki, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502272625
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa opinnäytetyön toimeksiantajan ja erään heidän asiakasyrityksensä välistä yhteyttä palkkahallintoon liittyvissä asioissa. Työn tavoitteena oli luoda sekä asiakasyrityksen sisälle, että asiakasyrityksen ja toimeksiantajan välille yhtenäinen palkkahallinnon raportointikäytäntö helpottamaan ja yhtenäistämään toimeksiantajan ja asiakasyrityksen välistä tiedonkulkua sekä samalla tehostaa toimeksiantajan palkanlaskennan prosesseja.
Työn teoriaosuudessa käsitellään keskeisiä palkkahallintoon liittyviä normeja sekä tilitoimiston ja asiakkaan välistä toimeksiantosuhdetta ja siihen liittyviä rooleja. Palkkahallinnon osa-alueista tarkastelun kohteena ovat työsuhde ja työsopimukset, palkat ja palkkalajit, työajat ja niiden ylitykset, vuosilomiin liittyvät asiat sekä poissaoloista sairauspoissaolot, perhevapaat ja lomautukset.
Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan yhtenäisiä raporttipohjia ja niihin liittyviä käytäntöjä helpottamaan opinnäytetyön toimeksiantajan ja asiakasyrityksen välistä yhteyttä. Yhtenäisten raporttien tulkitseminen nopeuttaa toimeksiantajan työtä ja asiakasyrityksen työntekijöiden raporttien täyttöä. Työllä pyritään helpottamaan myös asiakasyrityksen työntekijöiden työaikojen ja poissaolojen seuraamista sekä niihin liittyviä korvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Excel-taulukkolaskennan avulla viisi raporttipohjaa, jotka ovat työaikakortti, matkalaskupohja, työajanseurantapohja, lomapalkkojen maksatuspohja sekä ylityöseurantapohja. Luodut raporttipohjat tulivat työn toimeksiantajan tilaamina ja niihin oltiin tyytyväisiä. Luodut raporttipohjat on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2015. Pohjat voidaan tarpeen vaatiessa ottaa käyttöön myös muissa toimeksiantajan asiakasyrityksissä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään keskeisiä palkkahallintoon liittyviä normeja sekä tilitoimiston ja asiakkaan välistä toimeksiantosuhdetta ja siihen liittyviä rooleja. Palkkahallinnon osa-alueista tarkastelun kohteena ovat työsuhde ja työsopimukset, palkat ja palkkalajit, työajat ja niiden ylitykset, vuosilomiin liittyvät asiat sekä poissaoloista sairauspoissaolot, perhevapaat ja lomautukset.
Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan yhtenäisiä raporttipohjia ja niihin liittyviä käytäntöjä helpottamaan opinnäytetyön toimeksiantajan ja asiakasyrityksen välistä yhteyttä. Yhtenäisten raporttien tulkitseminen nopeuttaa toimeksiantajan työtä ja asiakasyrityksen työntekijöiden raporttien täyttöä. Työllä pyritään helpottamaan myös asiakasyrityksen työntekijöiden työaikojen ja poissaolojen seuraamista sekä niihin liittyviä korvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Excel-taulukkolaskennan avulla viisi raporttipohjaa, jotka ovat työaikakortti, matkalaskupohja, työajanseurantapohja, lomapalkkojen maksatuspohja sekä ylityöseurantapohja. Luodut raporttipohjat tulivat työn toimeksiantajan tilaamina ja niihin oltiin tyytyväisiä. Luodut raporttipohjat on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2015. Pohjat voidaan tarpeen vaatiessa ottaa käyttöön myös muissa toimeksiantajan asiakasyrityksissä.