Liikunnanohjaajaopiskelijoiden kokemuksia työelämälähtöisestä kehittämishankkeesta Lapin ammattikorkeakoulussa
Ollila, Patrik; Lauri, Joel (2015)
Ollila, Patrik
Lauri, Joel
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252572
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää opiskelijoita haastattelemalla heidänkokemuksiaan Lapin ammattikorkeakoulussa toimivasta työelämälähtöisestä oppimisympäristöstä. Hyvinvointiapteekiksi kutsuttu toimintamalli perustettiin vuonna 2012. Se on toimintamalli, jossa opiskelijat pääsevät toteuttamaan opintojensa ohella oman alansa substanssiosaamisen lisäksi monia muita työelämässä vaadittavia tietoja ja taitoja.
Toteutimme tutkimuksemme teemahaastatteluna, sillä siinä pyritään löytämään vastauksia etukäteen valittujen teemojen perusteella. Tutkimuksessa esiintyvät teemat perustuvat viitekehykseen, joka on johdettu opetussuunnitelmasta. Näitä teemoja olivat muuttuva työelämä, muuttuvat oppimisympäristöt ja muuttuva tieto. Haastattelimme kuutta Hyvinvointiapteekissa mukana ollutta liikunnanohjaajaopiskelijaa. Opiskelijat valikoituivat haastatteluun, koska he ovat opiskelleet opintojensa alusta saakka osaamis- ja ongelmaperusteisen opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä opiskeluunsa Hyvinvointiapteekin tarjoamassa oppimisympäristössä. Se koettiin hyväksi työelämälähtöiseksi oppimisympäristöksi ja sen nähtiin edistävän opintoja. Tiesimme ennalta, että Hyvinvointiapteekin toiminnasta löytyy myös eriäviä mielipiteitä, joiden pohjalta löysimme myös oivia kehitysideoita. Saamiamme tutkimustuloksia voidaan käyttää työelämälähtöisten oppimisympäristöjen kehittämisessä.
Toteutimme tutkimuksemme teemahaastatteluna, sillä siinä pyritään löytämään vastauksia etukäteen valittujen teemojen perusteella. Tutkimuksessa esiintyvät teemat perustuvat viitekehykseen, joka on johdettu opetussuunnitelmasta. Näitä teemoja olivat muuttuva työelämä, muuttuvat oppimisympäristöt ja muuttuva tieto. Haastattelimme kuutta Hyvinvointiapteekissa mukana ollutta liikunnanohjaajaopiskelijaa. Opiskelijat valikoituivat haastatteluun, koska he ovat opiskelleet opintojensa alusta saakka osaamis- ja ongelmaperusteisen opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä opiskeluunsa Hyvinvointiapteekin tarjoamassa oppimisympäristössä. Se koettiin hyväksi työelämälähtöiseksi oppimisympäristöksi ja sen nähtiin edistävän opintoja. Tiesimme ennalta, että Hyvinvointiapteekin toiminnasta löytyy myös eriäviä mielipiteitä, joiden pohjalta löysimme myös oivia kehitysideoita. Saamiamme tutkimustuloksia voidaan käyttää työelämälähtöisten oppimisympäristöjen kehittämisessä.