Palvelun ja palveluosaamisen kehittäminen : Case: Päiväkoti Kinderi
Nieminen, Tiina (2015)
Nieminen, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252552
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakas- ja henkilöstönäkökulmasta päivähoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä analysoida palvelun laadun toteutumaa Päiväkoti Kinderissä. Lisäksi opinnäytetyössä pyritään kehittämään organisaation palveluosaamista.
Opinnäytetyön johdannossa tarkastellaan yksityisen palvelutuotannon kehitystä päivähoitosektorilla. Lisäksi johdannossa esitellään kohdeorganisaatio, keskeiset käsitteet sekä lainsäädäntö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelun laatua, koettua kokonaislaatua ja siihen liittyviä kriteereitä koskevaa aiempaa kirjallisuutta. Tässä luvussa myös tuodaan esiin erityisesti varhaiskasvatuksen laatutyö ja siihen liittyvä arviointi. Lisäksi käydään läpi osaamisen johtamisen teoreettisia periaatteita.
Luvussa kolme selvennetään opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kinderiläisten vanhemmille ja henkilökunnalle sekä haastattelututkimuksena lapsille. Vanhempien kysely toteutettiin sähköisesti. Opinnäytetyön tutkimusosiossa (luku 4) käydään läpi tuloksia Päiväkoti Kinderin laatukyselystä.
Luvussa viisi tuodaan esille opinnäytetyöstä nousseet asiat ja kehittämisehdotukset. Yhteenvetona kyselystä voidaan todeta, että tärkeimmiksi arvostettujen ulkoisten ja sisäisten laatutekijöiden koettiin toimivan Kinderissä pitkälti joko hyvin tai melko hyvin. Noin kolmasosa vanhemmista kuitenkin toivoi erityisesti uusia leluja ja parempia ulkoleikkimahdollisuuksia, parempaa viestintää ja yhteisiä toimintatapoja henkilökunnan ja perheiden kesken. Toiminnan kehittämisen keskiöön nostettiin osaamisen johtaminen: esimiesvalmennus, perehdytys, kehityskeskustelut, osaamisen varmistaminen ja verkostoitumisen lisääminen nähtiin tärkeinä toiminnan laadun varmistamisessa.
Opinnäytetyön johdannossa tarkastellaan yksityisen palvelutuotannon kehitystä päivähoitosektorilla. Lisäksi johdannossa esitellään kohdeorganisaatio, keskeiset käsitteet sekä lainsäädäntö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelun laatua, koettua kokonaislaatua ja siihen liittyviä kriteereitä koskevaa aiempaa kirjallisuutta. Tässä luvussa myös tuodaan esiin erityisesti varhaiskasvatuksen laatutyö ja siihen liittyvä arviointi. Lisäksi käydään läpi osaamisen johtamisen teoreettisia periaatteita.
Luvussa kolme selvennetään opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kinderiläisten vanhemmille ja henkilökunnalle sekä haastattelututkimuksena lapsille. Vanhempien kysely toteutettiin sähköisesti. Opinnäytetyön tutkimusosiossa (luku 4) käydään läpi tuloksia Päiväkoti Kinderin laatukyselystä.
Luvussa viisi tuodaan esille opinnäytetyöstä nousseet asiat ja kehittämisehdotukset. Yhteenvetona kyselystä voidaan todeta, että tärkeimmiksi arvostettujen ulkoisten ja sisäisten laatutekijöiden koettiin toimivan Kinderissä pitkälti joko hyvin tai melko hyvin. Noin kolmasosa vanhemmista kuitenkin toivoi erityisesti uusia leluja ja parempia ulkoleikkimahdollisuuksia, parempaa viestintää ja yhteisiä toimintatapoja henkilökunnan ja perheiden kesken. Toiminnan kehittämisen keskiöön nostettiin osaamisen johtaminen: esimiesvalmennus, perehdytys, kehityskeskustelut, osaamisen varmistaminen ja verkostoitumisen lisääminen nähtiin tärkeinä toiminnan laadun varmistamisessa.