Yritysfuusion vaikutukset henkilöstön myynnillisyyteen
Ojamaa, Jonna (2015)
Ojamaa, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Aalto University Executive Education Oy:lle. Maaliskuussa 2014 Aalto EE:n toiminta laajentui kattamaan Aalto Professional Developmentin sekä Pienyrityskeskuksen liiketoimintana toteutettavat täydennyskoulutuspalvelut.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysfuusion vaikutuksia henkilöstön myynnillisyyteen kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan ainoastaan Aalto-yliopistolta siirtyvien työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuvaus tutkittavasta ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä tässä työssä oli teemahaastattelu, jonka avulla saatiin kattava ja monipuolinen kuvaus haasteltavien kokemuksista ja näkemyksistä yritysfuusion tuomista muutoksista myynnillisyyteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella yritysfuusio on tuonut henkilöstölle uusia oivalluksia sekä haasteita myynnillisyyden suhteen. Suurimmat muutokset liittyvät myyntityön korostumiseen koko organisaation tasolla sekä henkilökohtaisiin asennemuutoksiin myyntityön suhteen. Keskeisimmät kehityskohdat liittyvät myyntityylien hallintaan, kaupanpäätöstaitoihin, uusien toimintatapojen omaksumiseen ja yhteistyön kehittämiseen eri yksiköiden välillä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysfuusion vaikutuksia henkilöstön myynnillisyyteen kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan ainoastaan Aalto-yliopistolta siirtyvien työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuvaus tutkittavasta ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä tässä työssä oli teemahaastattelu, jonka avulla saatiin kattava ja monipuolinen kuvaus haasteltavien kokemuksista ja näkemyksistä yritysfuusion tuomista muutoksista myynnillisyyteen.
Tutkimuksen tulosten perusteella yritysfuusio on tuonut henkilöstölle uusia oivalluksia sekä haasteita myynnillisyyden suhteen. Suurimmat muutokset liittyvät myyntityön korostumiseen koko organisaation tasolla sekä henkilökohtaisiin asennemuutoksiin myyntityön suhteen. Keskeisimmät kehityskohdat liittyvät myyntityylien hallintaan, kaupanpäätöstaitoihin, uusien toimintatapojen omaksumiseen ja yhteistyön kehittämiseen eri yksiköiden välillä.