Faniuden monet kasvot : japanilaisen populaarikulttuurin fanien segmentointi
Soini, Juha (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232485
Tiivistelmä
Tämä tutkimus perehtyi suomalaisiin japanilaisen populaarikulttuurin harrastajiin, harrastamisen osa-alueisiin ja niihin panostamiseen sekä erilaisten harrastajatyyppien tunnistamiseen. Tutkittavat aihepiirit liittyivät kiinteästi tutkimusongelmaan, jonka mukaan japanilaiseen populaarikulttuuriin keskittyviä tapahtumia ei räätälöidä tarpeeksi eri harrastajaryhmien tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin ensin läpi segmentointiprosessin vaiheet sekä erilaisia tapoja muodostaa kohderyhmiä. Sen jälkeen perehdyttiin japanilaiseen populaarikulttuuriin ja sen ympärille luotuihin harrastajatapahtumiin eli coneihin. Lopuksi tarkasteltiin erilaisia faniuden muotoja eri näkökulmista.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, johon oli mahdollista vastata verkossa avoimen linkin kautta sekä Desucon 2014 -tapahtumassa tabletteja käyttämällä. Kyselyn vastauksia analysoitiin pääasiassa ristiintaulukoinnin ja sisällönanalyysin keinoin.
Työn tuloksena tunnistettiin yhdeksän erilaista harrastajaryhmää: konkarit, untuvikot, erakot, pukusuunnittelijat, sateenkaariryhmä, idoliryhmä, AMV-ryhmä, doujinshi-ryhmä ja pelaajaryhmä. Näiden segmenttien avulla tapahtumanjärjestäjät pystyvät keskittämään voimavaransa tiettyjen kohderyhmien palvelemiseen, jolloin heidän työnsä yksinkertaistuu ja helpottuu. Yksilöidympien tapahtumien myötä myös kävijätyytyväisyys lisääntyy.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin ensin läpi segmentointiprosessin vaiheet sekä erilaisia tapoja muodostaa kohderyhmiä. Sen jälkeen perehdyttiin japanilaiseen populaarikulttuuriin ja sen ympärille luotuihin harrastajatapahtumiin eli coneihin. Lopuksi tarkasteltiin erilaisia faniuden muotoja eri näkökulmista.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, johon oli mahdollista vastata verkossa avoimen linkin kautta sekä Desucon 2014 -tapahtumassa tabletteja käyttämällä. Kyselyn vastauksia analysoitiin pääasiassa ristiintaulukoinnin ja sisällönanalyysin keinoin.
Työn tuloksena tunnistettiin yhdeksän erilaista harrastajaryhmää: konkarit, untuvikot, erakot, pukusuunnittelijat, sateenkaariryhmä, idoliryhmä, AMV-ryhmä, doujinshi-ryhmä ja pelaajaryhmä. Näiden segmenttien avulla tapahtumanjärjestäjät pystyvät keskittämään voimavaransa tiettyjen kohderyhmien palvelemiseen, jolloin heidän työnsä yksinkertaistuu ja helpottuu. Yksilöidympien tapahtumien myötä myös kävijätyytyväisyys lisääntyy.