MATEMAATTIS-LOOGISUUTTA TUKEVA RASTIRATA 5-VUOTIAILLE LAPSILLE PÄIVÄHOIDOSSA
Leinonen, Suvi; Vuoristo, Laura (2015)
Lataukset:
Leinonen, Suvi
Vuoristo, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232481
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Leinonen, Suvi & Vuoristo, Laura. Matemaattis-loogisuutta tukeva rastirata 5-vuotiaille lapsille. 34s., 3 liitettä. Kieli: Suomi. Helsinki, kevät 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä toiminnallisena produktiona varhaiskasvatuksessa Moision päivähoitoyksikössä Turussa. Opinnäytetyön tavoitteita olivat turvallisen pienryhmätoiminnan luominen ja ikätason mukaisen, monipuolisen lasten matemaattis-loogista ajattelua tukevan rastiradan luominen 5-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyöhön sisältyy rastirata-paketti käyttöohjeineen. Matemaattis-loogisen ajattelun tukeminen on yksi varhaiskasvatuksen tärkeä osa-alue, jota pienetkin lapset joutuvat soveltamaan arkipäivässään. Rastiratamme tukee ja kehittää näitä taitoja leikinomaisin keinoin.
Opinnäytetyön rastirata toteutettiin keväällä 2014 Moision päivähoitoyksikössä. Opinnäytetyön toiminnallinen osio sisältää rastiradan käyttöohjeet ja rastit, joita on aloitus- ja lopetusrastien lisäksi yhdeksän, jokainen rasti sisältää omat tavoitteensa oppimiselle. Rastien avulla lapsille annetaan virikkeitä erilaisista matemaattisista alueista, esimerkiksi vertaaminen, hahmottaminen ja laskeminen. Päiväkotiryhmässä rastiradan meni läpi yhteensä yhdeksän 5-vuotiasta lasta, kahdessa eri pienryhmässä.
Lasten kanssa rastirataa läpi käydessä toinen meistä havainnoi ja toinen ohjasi lapsia. Radan suoritettuaan lapsilta kysyttiin palautetta. Myös toimipaikan yhteyshenkilönä toiminut lastentarhanopettaja arvioi rastirataa ja toimintaamme. Yhteyshenkilö lastentarhanopettajan mielestä matemaattis-looginen rastirata oli onnistunut ja myös lapset pitivät radasta ja siihen kuuluvasta tarinasta. Lisäksi työmme sisältää itsearviointimme ja pohdinnan produktiosta, ammatillisesta kasvusta, eettisyydestä ja mahdollisista jatkotutkimusaiheista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kognitiivinen kehitys, matemaattinen ajattelu, matemaattinen logiikka, lapset,kehittäminen, pienryhmät, produktiot
Asiasanat: pienryhmätoiminta, varhaiskasvatus, matemaattis-loogisuus varhaiskasvatuksessa, kognitiivinen kehitys
Leinonen, Suvi & Vuoristo, Laura. Matemaattis-loogisuutta tukeva rastirata 5-vuotiaille lapsille. 34s., 3 liitettä. Kieli: Suomi. Helsinki, kevät 2015. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä toiminnallisena produktiona varhaiskasvatuksessa Moision päivähoitoyksikössä Turussa. Opinnäytetyön tavoitteita olivat turvallisen pienryhmätoiminnan luominen ja ikätason mukaisen, monipuolisen lasten matemaattis-loogista ajattelua tukevan rastiradan luominen 5-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyöhön sisältyy rastirata-paketti käyttöohjeineen. Matemaattis-loogisen ajattelun tukeminen on yksi varhaiskasvatuksen tärkeä osa-alue, jota pienetkin lapset joutuvat soveltamaan arkipäivässään. Rastiratamme tukee ja kehittää näitä taitoja leikinomaisin keinoin.
Opinnäytetyön rastirata toteutettiin keväällä 2014 Moision päivähoitoyksikössä. Opinnäytetyön toiminnallinen osio sisältää rastiradan käyttöohjeet ja rastit, joita on aloitus- ja lopetusrastien lisäksi yhdeksän, jokainen rasti sisältää omat tavoitteensa oppimiselle. Rastien avulla lapsille annetaan virikkeitä erilaisista matemaattisista alueista, esimerkiksi vertaaminen, hahmottaminen ja laskeminen. Päiväkotiryhmässä rastiradan meni läpi yhteensä yhdeksän 5-vuotiasta lasta, kahdessa eri pienryhmässä.
Lasten kanssa rastirataa läpi käydessä toinen meistä havainnoi ja toinen ohjasi lapsia. Radan suoritettuaan lapsilta kysyttiin palautetta. Myös toimipaikan yhteyshenkilönä toiminut lastentarhanopettaja arvioi rastirataa ja toimintaamme. Yhteyshenkilö lastentarhanopettajan mielestä matemaattis-looginen rastirata oli onnistunut ja myös lapset pitivät radasta ja siihen kuuluvasta tarinasta. Lisäksi työmme sisältää itsearviointimme ja pohdinnan produktiosta, ammatillisesta kasvusta, eettisyydestä ja mahdollisista jatkotutkimusaiheista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kognitiivinen kehitys, matemaattinen ajattelu, matemaattinen logiikka, lapset,kehittäminen, pienryhmät, produktiot
Asiasanat: pienryhmätoiminta, varhaiskasvatus, matemaattis-loogisuus varhaiskasvatuksessa, kognitiivinen kehitys