Näkemyksiä osallisuudesta : työntekijöiden kokemuksia lasten osallisuudesta arviointi- ja vastaanottolaitoksessa
Haikonen, Nina (2015)
Haikonen, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232471
Tiivistelmä
Haikonen, Nina. Näkemyksiä osallisuudesta - Työntekijöiden kokemuksia lasten osallisuudesta arviointi- ja vastaanottolaitoksessa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2015, 59 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen arviointi- ja vastaanottolaitoksen työntekijöiden näkemyksiä lasten osallisuudesta. Opinnäytetyön teoriaosioissa käsiteltiin lapsen osallisuutta, lapsilähtöisyyttä, lastensuojelua sekä kerrottiin Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen toiminnasta. Opinnäytetyön tutkimusosuutta varten haastateltiin arviointi- ja vastaanottolaitoksen työntekijöitä. Tutkimusosiossa selvitettiin lasten osallisuuden toteutumista sekä osallistamisen haasteita ja mahdollisuuksia työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tarkoituksena oli haastatteluiden kautta selvittää kokonaisvaltaisesti työntekijöiden omat subjektiiviset kokemukset ja näkemykset lasten osallisuudesta arviointi- ja vastaanottotyössä. Haastatteluissa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka antoi työntekijöille mahdollisuuden vapaasti kertoa omista kokemuksistaan ja näkemyksistään.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että työntekijöiden työskentelyn perustana tulisi olla lasten osallistaminen, niin laitoksen arjessa kuin arviointiprosessissa. Lasten yksilöllinen kohtaaminen ja kuuleminen nousivat ensisijaisen tärkeiksi osallistamisessa. Haastatteluiden perusteella lapsen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta antoivat lapselle vahvemman osallisuuden tunteen. Työskentelyssä tulisi ottaa vahvasti huomioon lapsen tarpeet sekä tulisi toimia mahdollisuuksien mukaan lapsen ehdoilla. Työntekijöiden haasteet työskentelyssä kohti lasten parempaa osallisuutta olivat rajalliset resurssit. Työn monimuotoisuus, tahti ja haastavuus vaativat työntekijöiltä hyvää ammattitaitoa. Suunnitelmallisempi ja systemaattisempi lapsen huomioiminen sekä mukaan ottaminen voisi parantaa lasten osallisuutta.
Asiasanat: lastensuojelu, osallisuus, lapsilähtöisyys, osallistaminen
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen arviointi- ja vastaanottolaitoksen työntekijöiden näkemyksiä lasten osallisuudesta. Opinnäytetyön teoriaosioissa käsiteltiin lapsen osallisuutta, lapsilähtöisyyttä, lastensuojelua sekä kerrottiin Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen toiminnasta. Opinnäytetyön tutkimusosuutta varten haastateltiin arviointi- ja vastaanottolaitoksen työntekijöitä. Tutkimusosiossa selvitettiin lasten osallisuuden toteutumista sekä osallistamisen haasteita ja mahdollisuuksia työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tarkoituksena oli haastatteluiden kautta selvittää kokonaisvaltaisesti työntekijöiden omat subjektiiviset kokemukset ja näkemykset lasten osallisuudesta arviointi- ja vastaanottotyössä. Haastatteluissa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka antoi työntekijöille mahdollisuuden vapaasti kertoa omista kokemuksistaan ja näkemyksistään.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että työntekijöiden työskentelyn perustana tulisi olla lasten osallistaminen, niin laitoksen arjessa kuin arviointiprosessissa. Lasten yksilöllinen kohtaaminen ja kuuleminen nousivat ensisijaisen tärkeiksi osallistamisessa. Haastatteluiden perusteella lapsen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta antoivat lapselle vahvemman osallisuuden tunteen. Työskentelyssä tulisi ottaa vahvasti huomioon lapsen tarpeet sekä tulisi toimia mahdollisuuksien mukaan lapsen ehdoilla. Työntekijöiden haasteet työskentelyssä kohti lasten parempaa osallisuutta olivat rajalliset resurssit. Työn monimuotoisuus, tahti ja haastavuus vaativat työntekijöiltä hyvää ammattitaitoa. Suunnitelmallisempi ja systemaattisempi lapsen huomioiminen sekä mukaan ottaminen voisi parantaa lasten osallisuutta.
Asiasanat: lastensuojelu, osallisuus, lapsilähtöisyys, osallistaminen