Työvuorosuunnittelu myynnin kehittämisen työvälineenä McDonald´s-ketjussa
Helenius, Enna (2015)
Helenius, Enna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232467
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on McDonald´s Oy:n tilaama tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyössä tutkittiin McDonald´s-ketjun esimiesten työvuorosuunnittelun osaamistasoa sekä työvuorosuunnittelun vaikutusta myynnin kasvattamiseen. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda kehitysehdotuksia, joilla saadaan kasvatettua yksikkökohtaista myyntiä työvuorosuun-nittelun avulla.
Aihetta on lähestytty tapaustutkimuksen keinoin. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, ravintolapäälliköille tehdystä kyselytutkimuksesta ja kolmesta teemahaastattelusta. Tietoperustassa käsitellään henkilöstökulujen merkitystä ravintola-alalla sekä alan työvuorosuunnittelua. Tutkimusmenetelminä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulosten perusteella on tehty kehitysehdotuksia McDonald´s-ketjulle työvuorosuunnittelun prosessiin. Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tulokset, sekä yritykselle tehdyt kehitysehdotukset on jätetty julkaistusta versiosta pois, koska ne kuuluvat yrityksen liikesalaisuuden piiriin.
Aihetta on lähestytty tapaustutkimuksen keinoin. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, ravintolapäälliköille tehdystä kyselytutkimuksesta ja kolmesta teemahaastattelusta. Tietoperustassa käsitellään henkilöstökulujen merkitystä ravintola-alalla sekä alan työvuorosuunnittelua. Tutkimusmenetelminä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulosten perusteella on tehty kehitysehdotuksia McDonald´s-ketjulle työvuorosuunnittelun prosessiin. Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tulokset, sekä yritykselle tehdyt kehitysehdotukset on jätetty julkaistusta versiosta pois, koska ne kuuluvat yrityksen liikesalaisuuden piiriin.