Monikulttuurinen henkilöstötyö : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Lehtinen, Heta (2015)
Lehtinen, Heta
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten jatkuvasti lisääntyvä venäläismatkailijoiden määrä näkyy henkilöstössä yrityksessä, jossa palvellaan venäläisiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten heitä varten rekrytoidaan palveluhenkilöstöä ja miten näiden ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden johtaminen on erilaista kuin kotimaisen henkilöstön.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli rekrytointia sekä monikulttuurista työyhteisöä. Rekrytointiosuudessa painotettiin, miten rekrytointiprosessi etenee työvoiman tarpeen määrittelystä työntekijän palkkaamiseen, oli kyse suomalaisesta tai ulkomaalaisesta työntekijästä. Työyhteisön osuudessa tarkasteltiin monikulttuurisen työympäristön vaikutuksia arkipäivän johtamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jonka ainestonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin Osuuskauppa Hämeenmaan suurimpien yksiköiden päälliköitä, henkilöstön jäseniä sekä HR-asiantuntijaa syksyllä 2014. Empiirisen osuuden tutkimus keskittyi siihen, mitä haasteita esimiehet kokivat olevan siinä, että henkilöstön rekrytoinnissa pitää ottaa huomioon yhä enemmän kielitaitoa ja mitä haasteita tämän monikulttuurisen yhteisön johtamisessa on. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä lisähaasteita venäläisasiakkaat tuovat henkilöstöjohtamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaskunnan monikulttuuristumisen myötä myös henkilöstöstä tulee monikulttuurisempaa. Monikulttuurinen henkilöstö koetaan Hämeenmaan toimipaikoissa rikkautena, mutta se tuo myös omat haasteensa työpaikan arkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli rekrytointia sekä monikulttuurista työyhteisöä. Rekrytointiosuudessa painotettiin, miten rekrytointiprosessi etenee työvoiman tarpeen määrittelystä työntekijän palkkaamiseen, oli kyse suomalaisesta tai ulkomaalaisesta työntekijästä. Työyhteisön osuudessa tarkasteltiin monikulttuurisen työympäristön vaikutuksia arkipäivän johtamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, jonka ainestonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin Osuuskauppa Hämeenmaan suurimpien yksiköiden päälliköitä, henkilöstön jäseniä sekä HR-asiantuntijaa syksyllä 2014. Empiirisen osuuden tutkimus keskittyi siihen, mitä haasteita esimiehet kokivat olevan siinä, että henkilöstön rekrytoinnissa pitää ottaa huomioon yhä enemmän kielitaitoa ja mitä haasteita tämän monikulttuurisen yhteisön johtamisessa on. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä lisähaasteita venäläisasiakkaat tuovat henkilöstöjohtamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaskunnan monikulttuuristumisen myötä myös henkilöstöstä tulee monikulttuurisempaa. Monikulttuurinen henkilöstö koetaan Hämeenmaan toimipaikoissa rikkautena, mutta se tuo myös omat haasteensa työpaikan arkeen.