Päivittäistavarakaupan tilaus-toimitusprosessin onnistuminen : case yritys X: tietojärjestelmien tietojen vaikutus
Kahelin, Jari; Kitinprami, Taru (2015)
Kahelin, Jari
Kitinprami, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502222446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502222446
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään päivittäistavarakaupan tilaus-toimitusketjun onnistumista yritys X:n kauppaketjuissa. Työssä selvitetään erilaisten tietojärjestelmien virhetilanteiden esiintymistä ja niiden vaikutusta tilaustoimitusprosessiin. Tarkoituksena oli löytää yleisimmät ongelmien aiheuttajat ja löytää niille ratkaisuehdotuksia tilaus-toimitusketjun paremmalle onnistumiselle sekä poistaa toimitusketjussa turhaan tehtävää työtä.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee ketjuliiketoimintaa päivittäistavarakaupassa, asiakkaan sitouttamista, toimitusketjun hallintaa sekä tietojärjestelmiä ja prosesseja. Työn empiirinen osuus koostuu teemahaastattelututkimuksesta, johon haastateltavat valittiin yritys X:n tilaus-toimitusketjun eri vaiheista. Tutkimuksen avulla kartoitettiin yleisimpiä virhetilanteiden aiheuttajia, ohjeiden saatavuutta, muutoksista tiedottamista sekä virheiden aiheuttamaa yhteydenpitotarvetta sekä muuta ylimääräistä työtä.
Työssä tehdyssä tutkimuksessa ilmeni useita toistuvia virheitä, joilla on vaikutusta toimitusprosessin onnistumiseen. Suurimmat ongelmat liittyivät kampanjoiden hallintaan, tuotetietovirheisiin, tuotteiden ohjaustietojen määrityksiin tietojärjestelmissä sekä ennustavaan automaattiseen tilausjärjestelmään. Virhetilanteet aiheuttavat tarvetta käyttää työaikaa virheiden selvittämiseen sekä yhteydenottoja tahoihin, jotka voivat korjata ongelman.
Tilastoiduista virheistä suurin osa oli ns. kaupallisia virheitä, kuten tuotteiden laatu- ja hintavirheitä, jotka eivät sinänsä suoranaisesti vaikuttaneet tilaustoimitusketjun onnistumiseen. Tietojärjestelmävirheitä löydettiin odotettua vähemmän. Tietojen puutteellisen tai virheellisen ylläpidon seurauksena syntyneitä tiedon laatuvirheitä havaittiin kosolti. Ne vaikuttivat monella tavalla toimitusten sujuvuuteen ja turhan työn määrään sekä runsaaseen yhteydenpitoon virhetilanteita selviteltäessä. Virhetilanteiden etsimiseen ja korjaamiseen kuluu erittäin paljon tuottamatonta työaikaa, jota ei seurata, tilastoida eikä raportoida.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee ketjuliiketoimintaa päivittäistavarakaupassa, asiakkaan sitouttamista, toimitusketjun hallintaa sekä tietojärjestelmiä ja prosesseja. Työn empiirinen osuus koostuu teemahaastattelututkimuksesta, johon haastateltavat valittiin yritys X:n tilaus-toimitusketjun eri vaiheista. Tutkimuksen avulla kartoitettiin yleisimpiä virhetilanteiden aiheuttajia, ohjeiden saatavuutta, muutoksista tiedottamista sekä virheiden aiheuttamaa yhteydenpitotarvetta sekä muuta ylimääräistä työtä.
Työssä tehdyssä tutkimuksessa ilmeni useita toistuvia virheitä, joilla on vaikutusta toimitusprosessin onnistumiseen. Suurimmat ongelmat liittyivät kampanjoiden hallintaan, tuotetietovirheisiin, tuotteiden ohjaustietojen määrityksiin tietojärjestelmissä sekä ennustavaan automaattiseen tilausjärjestelmään. Virhetilanteet aiheuttavat tarvetta käyttää työaikaa virheiden selvittämiseen sekä yhteydenottoja tahoihin, jotka voivat korjata ongelman.
Tilastoiduista virheistä suurin osa oli ns. kaupallisia virheitä, kuten tuotteiden laatu- ja hintavirheitä, jotka eivät sinänsä suoranaisesti vaikuttaneet tilaustoimitusketjun onnistumiseen. Tietojärjestelmävirheitä löydettiin odotettua vähemmän. Tietojen puutteellisen tai virheellisen ylläpidon seurauksena syntyneitä tiedon laatuvirheitä havaittiin kosolti. Ne vaikuttivat monella tavalla toimitusten sujuvuuteen ja turhan työn määrään sekä runsaaseen yhteydenpitoon virhetilanteita selviteltäessä. Virhetilanteiden etsimiseen ja korjaamiseen kuluu erittäin paljon tuottamatonta työaikaa, jota ei seurata, tilastoida eikä raportoida.