Edunvalvonta ammattiyhdistyksessä
Suomi, Johanna (2014)
Suomi, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172313
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Rahatalouden ammattilaiset RATAS ry:n edunvalvontaa ja perehdyttiin yhdistyksen rahoitusalan jäsenten edunvalvonnan eri osa-alueisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa yhdistyksen jäsenten edunvalvonnasta, tyytyväisyydestä yhdistyksen toimintaan sekä yhdistyksen toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkimuksessa kartoitettiin yhdistyksen jäsenten tilannetta tavoitteena tuottaa aitoa hyötyä yhdistykselle tutkimalla yhdistyksen toiminnan laatua. Tutkimuksen kautta yhdistys sai uutta näkökulmaa nykyiseen toimintaansa sekä hyvät lähtökohdat kehittää toimintaa yhdistyksen jäsenten tarpeiden lähtökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kysely lähetettiin sähköpostitse 806:lle yhdistyksen rahoitusalan jäsenelle. Kahden viikon aikana kyselyyn vastasi 79 jäsentä, mikä vastaa 10 %:a yhdistyksen rahoitusalan jäsenistä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin edunvalvontaa, yhdistystoimintaa ja sen vaikutteita asiakaslähtöisyyteen palveluissa, joiden pohjalta toteutettiin kyselytutkimus. Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että 69 %:a kyselyyn osallistuneilta koki saavansa Ratas ry:ltä riittävästi edunvalvontaa, joka on yhdistyksen toiminnan tärkein osa-alue. 70 %:a vastaajista oli tyytyväisiä yhdistykseltä saatuun tukeen ja apuun. Yhdistys ja sen hallitus koettiin helposti lähestyttäviksi. Kyselyn tuloksista ilmeni, että vastaajat haluavat yhdistyksen järjestävän enemmän tapaamisia, verkostoitumista ja koulutusta. Vastaajien omalla paikkakunnalla tai sen läheisyydessä on liian vähän aktiivista jäsentoimintaa. Vastaajat nimesivät useita eri teemoja, jotka olisivat tärkeitä koulutustapahtumien aiheita. Nämä toisivat vastaajien mielestä lisäarvoa RATAS ry:n jäsenyydelle.
Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotukset RATAS ry:n toiminnan parantamiseksi. Yhteistyötä ammattiliiton aluetoimistojen ja yhdistyksen välillä tulisi kehittää siten, että aluekeskukset järjestäisivät enemmän tilaisuuksia oman alueensa jäsenille. Aluetoimistojen kautta olisi mahdollista aktivoida tehokkaasti RATAS ry:n jäseniä koko maassa. Yhdistyksen ja jäsenten välistä tiedonkulkua tulisi pyrkiä tehostamaan sekä hyödyntää viestinnässä laajemmin tämän päivän teknologiaa. Yhdistyksen tulisi olla aktiivisempi omilla jäsensivuillaan sekä sosiaalisessa mediassa. Koska yhdistyksen tapaamisiin tai koulutuksiin eivät kaikki aina pääse osallistumaan, olisi tilaisuuksien materiaalit ja tapahtumamuistio hyvä olla nähtävillä yhdistyksen jäsensivuilla tapahtumien jälkeen.
Vaikka vastausten määrä jäi odotuksia pienemmäksi, toteutui tutkimus kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin. Tutkimus hyödytti yhdistystä tuomalla julki jäsenten yhdistyksen toimintaa koskevat toiveet ja ajatukset. Tutkimuksen kautta yhdistys sai lisäarvoa toiminnalleen tietämällä nyt, miten jäseniä voidaan paremmin aktivoida osallistumaan tapahtumiin ja koulutuksiin. Kehittämällä RATAS ry:n toimintaa tutkimustulosten pohjalta, on mahdollista kasvattaa jäsenten keskuudessa yhdistyksen tunnettuutta sekä lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä entisestään.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin edunvalvontaa, yhdistystoimintaa ja sen vaikutteita asiakaslähtöisyyteen palveluissa, joiden pohjalta toteutettiin kyselytutkimus. Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että 69 %:a kyselyyn osallistuneilta koki saavansa Ratas ry:ltä riittävästi edunvalvontaa, joka on yhdistyksen toiminnan tärkein osa-alue. 70 %:a vastaajista oli tyytyväisiä yhdistykseltä saatuun tukeen ja apuun. Yhdistys ja sen hallitus koettiin helposti lähestyttäviksi. Kyselyn tuloksista ilmeni, että vastaajat haluavat yhdistyksen järjestävän enemmän tapaamisia, verkostoitumista ja koulutusta. Vastaajien omalla paikkakunnalla tai sen läheisyydessä on liian vähän aktiivista jäsentoimintaa. Vastaajat nimesivät useita eri teemoja, jotka olisivat tärkeitä koulutustapahtumien aiheita. Nämä toisivat vastaajien mielestä lisäarvoa RATAS ry:n jäsenyydelle.
Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotukset RATAS ry:n toiminnan parantamiseksi. Yhteistyötä ammattiliiton aluetoimistojen ja yhdistyksen välillä tulisi kehittää siten, että aluekeskukset järjestäisivät enemmän tilaisuuksia oman alueensa jäsenille. Aluetoimistojen kautta olisi mahdollista aktivoida tehokkaasti RATAS ry:n jäseniä koko maassa. Yhdistyksen ja jäsenten välistä tiedonkulkua tulisi pyrkiä tehostamaan sekä hyödyntää viestinnässä laajemmin tämän päivän teknologiaa. Yhdistyksen tulisi olla aktiivisempi omilla jäsensivuillaan sekä sosiaalisessa mediassa. Koska yhdistyksen tapaamisiin tai koulutuksiin eivät kaikki aina pääse osallistumaan, olisi tilaisuuksien materiaalit ja tapahtumamuistio hyvä olla nähtävillä yhdistyksen jäsensivuilla tapahtumien jälkeen.
Vaikka vastausten määrä jäi odotuksia pienemmäksi, toteutui tutkimus kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin. Tutkimus hyödytti yhdistystä tuomalla julki jäsenten yhdistyksen toimintaa koskevat toiveet ja ajatukset. Tutkimuksen kautta yhdistys sai lisäarvoa toiminnalleen tietämällä nyt, miten jäseniä voidaan paremmin aktivoida osallistumaan tapahtumiin ja koulutuksiin. Kehittämällä RATAS ry:n toimintaa tutkimustulosten pohjalta, on mahdollista kasvattaa jäsenten keskuudessa yhdistyksen tunnettuutta sekä lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä entisestään.