Kansainvälinen markkinakartoitus & digitaalinen markkinointiviestintä : case: Finnhockey School
Ternola, Pekka (2015)
Ternola, Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172311
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 9-16 – vuotiaille jääkiekkojunioreille suunnattujen Finnhockey School – kiekkoleirien näkyvyyden parantamista ulkomailla sekä etsii keinoja ulkomaisten junioreiden houkutteluun kiekkoleirille Suomeen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa eurooppalaisia valtioita markkina-alueina sekä luoda Finnhockey School – kiekkoleireille digitaalisiin markkinointikanaviin painottuva markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Vierumäen Urheiluopistolla toimiva Kansainvälinen jääkiekon kehityskeskus, jonka luoma tuote Finnhockey School – kiekkoleirit ovat.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kansainvälisen markkinakartoituksen tekemistä sekä digitaalista markkinointiviestintää ja markkinointiviestintäsuunnitelman suunnittelua ja toteutusta. Teoriaosuus toimii pohjana opinnäytetyön empiiriselle osuudelle, tarjoten myös toimeksiantajalle tietoa ja keinoja kansainvälisten markkina-alueiden kartoitukseen sekä markkinointiviestintänsä kehittämiseen.
Empiirisessä osuudessa kartoitetaan kolme etukäteen valittua eurooppalaista valtiota. Nämä valtiot on katsottu potentiaalisiksi sekä kiinnostaviksi markkina-alueiksi etukäteen toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijän yhteistyönä. Valtioita analysoidaan makroympäristötasolla, ja mikroympäristötasolla analysoidaan asiakaspotentiaalia jokaisessa valtiossa ja kartoitetaan näiden markkinoiden mahdollisia kilpailijoita. Tämän jälkeen näiden analyysien pohjalta Finnhockey School - kiekkoleireille luodaan digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla yritys voi aloittaa suunnitelmallisen markkinointiviestinnän ulkomaisille markkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kansainvälisen markkinakartoituksen tekemistä sekä digitaalista markkinointiviestintää ja markkinointiviestintäsuunnitelman suunnittelua ja toteutusta. Teoriaosuus toimii pohjana opinnäytetyön empiiriselle osuudelle, tarjoten myös toimeksiantajalle tietoa ja keinoja kansainvälisten markkina-alueiden kartoitukseen sekä markkinointiviestintänsä kehittämiseen.
Empiirisessä osuudessa kartoitetaan kolme etukäteen valittua eurooppalaista valtiota. Nämä valtiot on katsottu potentiaalisiksi sekä kiinnostaviksi markkina-alueiksi etukäteen toimeksiantajan ja opinnäytetyön tekijän yhteistyönä. Valtioita analysoidaan makroympäristötasolla, ja mikroympäristötasolla analysoidaan asiakaspotentiaalia jokaisessa valtiossa ja kartoitetaan näiden markkinoiden mahdollisia kilpailijoita. Tämän jälkeen näiden analyysien pohjalta Finnhockey School - kiekkoleireille luodaan digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla yritys voi aloittaa suunnitelmallisen markkinointiviestinnän ulkomaisille markkinoille.