Kynnyksen madaltajana vertainen : vertaisten ja henkilökunnan kokemuksia yhteistyöstä matalan kynnyksen päiväkeskuksessa
Niemimaa, Noora (2015)
Niemimaa, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172297
Tiivistelmä
Niemimaa, Noora. "Kynnyksen madaltajana vertainen." Vertaisten ja henkilökunnan kokemuksia yhteistyöstä matalan kynnyksen päiväkeskuksessa. Helsinki, kevät 2015, 92 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla matalan kynnyksen päiväkeskuksen vertaistoimijoiden ja henkilökunnan kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimustulosten perusteella oli tarkoitus saada tietoa siitä, miten yhteistyötä ja vertaistoimintaa voitaisiin kehittää. Yhteistyökokemusten lisäksi tarkoituksena oli selvittää vertaisten ja henkilökunnan rooleja päiväkeskuksessa sekä matalan kynnyksen periaatteen merkitystä vertaistoiminnalle. Työelämäyhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Helsingin Diakonissalaitoksen Erityispäiväkeskus Stoori & Salli, jonka toiminta on suunnattu syrjäytyneille ja syrjäytymisuhan alla oleville sekä huonosti palveluihin kiinnittyneille ihmisille. Päiväkeskuksen suurin asiakasryhmä ovat päihteiden käyttäjät.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin neljässä pienryhmässä. Vertaiset ja henkilökunta haastateltiin omissa ryhmissään. Haastattelututkimukseen osallistui viisi vertaista sekä koko henkilökunta eli kuusi henkilöä. Yhteensä haastateltavia oli 11 ihmistä. Litteroitu aineisto analysoitiin teema-analyysillä.
Tutkimustuloksien mukaan vertaiset toimivat päiväkeskuksessa monipuolisissa ja joustavissa vertaistehtävissä henkilökunnan rinnalla oman toimintakykynsä mukaan. Vertaistoiminnalla koettiin olevan suuri merkitys Stoori & Sallin asiakkaille, vertaisille itselleen ja henkilökunnan työlle. Yhteistyö koostui päivittäisestä yhdessä työskentelystä, säännöllisistä vertaispalavereista, yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta sekä omaohjaajatyöskentelystä. Yhteistyöhön vaikutti positiivisesti vertaisten ja henkilökunnan välinen avoin kohtaaminen, iloinen ilmapiiri, toimiva tiedonkulku sekä riittävä vertaistoimintaan perehdyttäminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että Stoori & Sallin matalan kynnyksen vertaistoiminta on varsin ainutlaatuista. Henkilökunnan työtehtävät ja roolit ovat monipuolisia ja heillä on päävastuu vertaistoiminnan koordinoinnista ja yhteistyön sujumisesta. Oleellista yhteistyön toimimiselle on vertaisten ja henkilökunnan pyrkimys yhteiseen päätöksentekoon. Vertaistoiminnassa toteutuu matalan kynnyksen periaate ja se kasvattaa vertaisten osallisuutta ja hyvinvointia. Vertaistoiminnan voidaan siis todeta olevan tärkeä terveyden edistämisen työmuoto.
Asiasanat: päiväkeskukset, päihdetyö, vertaistoiminta, yhteistyö, asiakkaat, työntekijät, kokemukset
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla matalan kynnyksen päiväkeskuksen vertaistoimijoiden ja henkilökunnan kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimustulosten perusteella oli tarkoitus saada tietoa siitä, miten yhteistyötä ja vertaistoimintaa voitaisiin kehittää. Yhteistyökokemusten lisäksi tarkoituksena oli selvittää vertaisten ja henkilökunnan rooleja päiväkeskuksessa sekä matalan kynnyksen periaatteen merkitystä vertaistoiminnalle. Työelämäyhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Helsingin Diakonissalaitoksen Erityispäiväkeskus Stoori & Salli, jonka toiminta on suunnattu syrjäytyneille ja syrjäytymisuhan alla oleville sekä huonosti palveluihin kiinnittyneille ihmisille. Päiväkeskuksen suurin asiakasryhmä ovat päihteiden käyttäjät.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin neljässä pienryhmässä. Vertaiset ja henkilökunta haastateltiin omissa ryhmissään. Haastattelututkimukseen osallistui viisi vertaista sekä koko henkilökunta eli kuusi henkilöä. Yhteensä haastateltavia oli 11 ihmistä. Litteroitu aineisto analysoitiin teema-analyysillä.
Tutkimustuloksien mukaan vertaiset toimivat päiväkeskuksessa monipuolisissa ja joustavissa vertaistehtävissä henkilökunnan rinnalla oman toimintakykynsä mukaan. Vertaistoiminnalla koettiin olevan suuri merkitys Stoori & Sallin asiakkaille, vertaisille itselleen ja henkilökunnan työlle. Yhteistyö koostui päivittäisestä yhdessä työskentelystä, säännöllisistä vertaispalavereista, yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta sekä omaohjaajatyöskentelystä. Yhteistyöhön vaikutti positiivisesti vertaisten ja henkilökunnan välinen avoin kohtaaminen, iloinen ilmapiiri, toimiva tiedonkulku sekä riittävä vertaistoimintaan perehdyttäminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että Stoori & Sallin matalan kynnyksen vertaistoiminta on varsin ainutlaatuista. Henkilökunnan työtehtävät ja roolit ovat monipuolisia ja heillä on päävastuu vertaistoiminnan koordinoinnista ja yhteistyön sujumisesta. Oleellista yhteistyön toimimiselle on vertaisten ja henkilökunnan pyrkimys yhteiseen päätöksentekoon. Vertaistoiminnassa toteutuu matalan kynnyksen periaate ja se kasvattaa vertaisten osallisuutta ja hyvinvointia. Vertaistoiminnan voidaan siis todeta olevan tärkeä terveyden edistämisen työmuoto.
Asiasanat: päiväkeskukset, päihdetyö, vertaistoiminta, yhteistyö, asiakkaat, työntekijät, kokemukset