Henkilöstöjohtaminen murroksessa : Uudet digitaaliset työkalut
Haapamäki, Elina (2015)
Haapamäki, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelillistämisen, big datan ja kuluttajistumisen soveltamista henkilöstöjohtamisen alalla. Henkilöstöjohtaminen ei ole olennaisesti muuttunut vuosiin, joten tutkimuksessa haluttiin selvittää, mikäli kyseiset uudet ilmiöt voisivat olla potentiaalisia muutoksentekijöitä henkilöstöjohtamisessa. Tutkimuksella haluttiin tuottaa ilmiöistä lisää tietoa sekä selvittää niiden nykyisiä ja tulevia sovellusmahdollisuuksia henkilöstöjohtamisen alalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty lyhyesti henkilöstöjohtamisen periaatteisiin sekä syvennytty henkilöstöstrategian eri osa-alueisiin. Lisäksi teoriaosuudessa on selvitetty mitä pelillistäminen, big data ja kuluttajistuminen tarkoittavat sekä selostettu, kuinka kutakin ilmiötä voidaan soveltaa vallitsevan teorian mukaan henkilöstöjohtamisessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lähtökohtaisesti uusimmasta tutkimustiedosta niin kotimaisista kuin kansainvälisistä teoksista ja julkaisuista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Teemahaastattelut suoritettiin syksyllä 2014 seitsemälle suomalaiselle yritykselle ja haastattelun kohteina olivat henkilöstöammattilaiset sekä heidän sidosryhmänsä. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa on selvitetty pelillistämisen, big datan ja kuluttajistumisen nykyistä soveltamista sekä potentiaalisia tulevaisuuden sovellusmahdollisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kyseisten ilmiöiden soveltaminen oli vuoden 2014 syksyllä vielä melko vähäistä. Enemmistö haastateltavista kuitenkin harkitsi ilmiöiden soveltamista tulevaisuudessa. Ilmiöistä löytyi sovellusmahdollisuuksia lähes kaikilta henkilöstöjohtamisen osa-alueilta, irtisanomista ja uudelleensijoittamista lukuun ottamatta. Tulokset osoittavat, että ilmiöiden merkitys tulee kasvamaan ja ne tulevat olemaan relevantteja edelleen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty lyhyesti henkilöstöjohtamisen periaatteisiin sekä syvennytty henkilöstöstrategian eri osa-alueisiin. Lisäksi teoriaosuudessa on selvitetty mitä pelillistäminen, big data ja kuluttajistuminen tarkoittavat sekä selostettu, kuinka kutakin ilmiötä voidaan soveltaa vallitsevan teorian mukaan henkilöstöjohtamisessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lähtökohtaisesti uusimmasta tutkimustiedosta niin kotimaisista kuin kansainvälisistä teoksista ja julkaisuista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Teemahaastattelut suoritettiin syksyllä 2014 seitsemälle suomalaiselle yritykselle ja haastattelun kohteina olivat henkilöstöammattilaiset sekä heidän sidosryhmänsä. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa on selvitetty pelillistämisen, big datan ja kuluttajistumisen nykyistä soveltamista sekä potentiaalisia tulevaisuuden sovellusmahdollisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kyseisten ilmiöiden soveltaminen oli vuoden 2014 syksyllä vielä melko vähäistä. Enemmistö haastateltavista kuitenkin harkitsi ilmiöiden soveltamista tulevaisuudessa. Ilmiöistä löytyi sovellusmahdollisuuksia lähes kaikilta henkilöstöjohtamisen osa-alueilta, irtisanomista ja uudelleensijoittamista lukuun ottamatta. Tulokset osoittavat, että ilmiöiden merkitys tulee kasvamaan ja ne tulevat olemaan relevantteja edelleen tulevaisuudessa.