Asiakastiedon hyödyntäminen naisten sisäpukeutumisen valikoimatyössä S-ryhmässä
Bister, Heini (2015)
Bister, Heini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162260
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millä tavalla asiakastietoa pystytään hyödyntämään paremmin naisten sisäpukeutumisen valikoimasuunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valikoimasuunnittelun tueksi enemmän tietoa kohdeasiakkaista. Aihetta käsiteltiin teoriatiedon ja toimeksiantajan tarpeiden perusteella muotoutuneiden teemojen avulla. Opinnäytetyön teemoina olivat asiakastieto, ostokäyttäytyminen, valikoimatyö, liiketoiminnan kehittäminen ja kaupan alan murros. Toimeksiantajana toimii SOK:n pukeutumisen ketjuohjaus.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriatiedon ja teemahaastattelujen avulla SOK:ssa. Tutkimukseen haastateltiin kuutta henkilöä. Koska tarkoituksena oli käsitellä asiakastiedon hyödyntämistä laaja-alaisesti toimeksiantajan tarpeiden mukaan, tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä.
Opinnäytetyö sisältää ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta sekä asiakaslähtöisen liiketoiminnan merkityksestä vähittäiskaupan ja erityisesti pukeutumisen markkinoilla. Opinnäytetyön toteuttaminen yhteistyössä alan markkinajohtajan kanssa mahdollistaa tiedon hyödyntämisen muiden ketjuyksiköiden kehitystoiminnassa. Tuloksina saatiin haastattelumateriaalien avulla toimintasuunnitelma toimeksiantajalle asiakastiedon tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriatiedon ja teemahaastattelujen avulla SOK:ssa. Tutkimukseen haastateltiin kuutta henkilöä. Koska tarkoituksena oli käsitellä asiakastiedon hyödyntämistä laaja-alaisesti toimeksiantajan tarpeiden mukaan, tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä.
Opinnäytetyö sisältää ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta sekä asiakaslähtöisen liiketoiminnan merkityksestä vähittäiskaupan ja erityisesti pukeutumisen markkinoilla. Opinnäytetyön toteuttaminen yhteistyössä alan markkinajohtajan kanssa mahdollistaa tiedon hyödyntämisen muiden ketjuyksiköiden kehitystoiminnassa. Tuloksina saatiin haastattelumateriaalien avulla toimintasuunnitelma toimeksiantajalle asiakastiedon tehokkaampaan hyödyntämiseen.