Konsultoivien erityislastentarhanopettajien näkemyksiä varhaiserityiskasvatuksessa tarvittavasta osaamisesta
Seinä, Suvi (2015)
Seinä, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152243
Tiivistelmä
Työelämän vaatimukset muuttuvat varhaiskasvatuksessa, koska erityistä osaamista vaativia lapsia on lähes jokaisessa ryhmässä. Opinnäytetyöni tehtävä oli tutkia konsultoivien erityislastentarhanopettajien näkemyksiä alalla tarvittavasta osaamisesta erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskenneltäessä. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää myös, mitä sosionomin tulee osata varhaiskasvattajana työssä erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Haluan siten nostaa myös mahdollisesti esille sosionomikoulutukseen liittyviä seikkoja.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastattelulla neljälle konsultoivalle erityislastentarhanopettajalle. Aineiston analyysinä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyöni tuloksissa nousi esille seitsemän sisältöaluetta. Osaamista tarvitaan varhaiserityiskasvatuksessa vuorovaikutus- ja tiimityön osaamiseen sekä erityispedagogiseen osaamiseen. Osaamista tarvitaan myös vuorovaikutteiseen ja dialogiseen kasvatuskulttuuriin, lapsen kuntouttavaan arkeen ja oman osaamisen määrittelyyn. Lisäksi osaamista tarvitaan moniasiantuntijuuteen ja yhteisöosaamiseen. Lisäkoulutusta tarvitaan vaihtoehtoisiin kommunikaatiomenetelmiin, kuvien käyttämiseen ja huolen puheeksi ottamiseen. Erityiskasvatuksen opettamisen määrä nähtiin liian vähäisenä peruskoulutuksissa. Yhteistyötä eri asiantuntijoihin helpottavat terapeuttien jalkautuminen ja käytännön vinkit päiväkoteihin. Tulevaisuuden haasteina nähdään pedagogiikan väheneminen, osaamisen muutos sekä vanhemmuuden yhä kasvava tukeminen.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastattelulla neljälle konsultoivalle erityislastentarhanopettajalle. Aineiston analyysinä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyöni tuloksissa nousi esille seitsemän sisältöaluetta. Osaamista tarvitaan varhaiserityiskasvatuksessa vuorovaikutus- ja tiimityön osaamiseen sekä erityispedagogiseen osaamiseen. Osaamista tarvitaan myös vuorovaikutteiseen ja dialogiseen kasvatuskulttuuriin, lapsen kuntouttavaan arkeen ja oman osaamisen määrittelyyn. Lisäksi osaamista tarvitaan moniasiantuntijuuteen ja yhteisöosaamiseen. Lisäkoulutusta tarvitaan vaihtoehtoisiin kommunikaatiomenetelmiin, kuvien käyttämiseen ja huolen puheeksi ottamiseen. Erityiskasvatuksen opettamisen määrä nähtiin liian vähäisenä peruskoulutuksissa. Yhteistyötä eri asiantuntijoihin helpottavat terapeuttien jalkautuminen ja käytännön vinkit päiväkoteihin. Tulevaisuuden haasteina nähdään pedagogiikan väheneminen, osaamisen muutos sekä vanhemmuuden yhä kasvava tukeminen.