Negatiivisten tunteiden jakaminen mobiililaitteilla sosiaalisessa mediassa
Yli-Laurila, Janne (2015)
Yli-Laurila, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502152227
Tiivistelmä
Negatiivisten tunteiden merkitystä sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median mobiilikäyttöä on tutkittu erikseen, mutta vain vähän on toistaiseksi tutkimustietoa näiden yhdistämisestä. Opinnäytetyössä yhdistettiin nämä kaksi tutkimushaaraa ja pyrittiin antamaan kuvaa siitä, millainen vaikutus mobiililaitteilla eli älypuhelimella ja taulutietokoneella mahdollisesti on negatiivisten tunteiden ilmaisemiseen sosiaalisessa mediassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin kolmea suurempaa kokonaisuutta aiheeseen liittyen. Näitä olivat tunteet liikemaailmassa, sosiaalinen media ja negatiivinen vinouma. Teoriaosuudessa pohjustettiin aihetta laajemmin, jotta aihekokonaisuudesta muodostuisi hyvä yleiskuva. Keskeisinä alakohtina käsiteltiin muun muassa asiakkaiden negatiivisia tunteita, sosiaalisen median mobiilikäyttöä ja circumplex-tunnekenttää.
Empiirinen osio pohjautuu keväällä 2014 toteutettuun kyselyyn. Sosiaalisen median käyttötottumuksiin liittyneeseen kyselyyn kerättiin aineistoa kahden muun opiskelijan kanssa hieman yli 700 vastaajan verran. Opinnäytetyöhön liittyen kysymyspatteristossa on kolme mobiilikäyttöön liittyvää kohtaa. Kysymykset liittyvät sosiaalisen median käyttövälineeseen ja negatiivisten tunneilmausten jakamisen helppouteen sekä lisääntymiseen sosiaalisessa mediassa mobiililaitteiden myötä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että noin 40 % vastaajista pitää älypuhelinta tärkeimpänä sosiaalisen median käyttövälineenään. Tabletin osalta vastaava osuus on noin 16 %. Suurin osa vastaajista myös kokee, että mobiililaitteilla on helppoa jakaa negatiivisia tunteita sosiaalisessa mediassa. Mobiililaitteet eivät kuitenkaan suurimman osan mielestä olleet lisänneet negatiivisten tunteiden jakamista sosiaalisessa mediassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin kolmea suurempaa kokonaisuutta aiheeseen liittyen. Näitä olivat tunteet liikemaailmassa, sosiaalinen media ja negatiivinen vinouma. Teoriaosuudessa pohjustettiin aihetta laajemmin, jotta aihekokonaisuudesta muodostuisi hyvä yleiskuva. Keskeisinä alakohtina käsiteltiin muun muassa asiakkaiden negatiivisia tunteita, sosiaalisen median mobiilikäyttöä ja circumplex-tunnekenttää.
Empiirinen osio pohjautuu keväällä 2014 toteutettuun kyselyyn. Sosiaalisen median käyttötottumuksiin liittyneeseen kyselyyn kerättiin aineistoa kahden muun opiskelijan kanssa hieman yli 700 vastaajan verran. Opinnäytetyöhön liittyen kysymyspatteristossa on kolme mobiilikäyttöön liittyvää kohtaa. Kysymykset liittyvät sosiaalisen median käyttövälineeseen ja negatiivisten tunneilmausten jakamisen helppouteen sekä lisääntymiseen sosiaalisessa mediassa mobiililaitteiden myötä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että noin 40 % vastaajista pitää älypuhelinta tärkeimpänä sosiaalisen median käyttövälineenään. Tabletin osalta vastaava osuus on noin 16 %. Suurin osa vastaajista myös kokee, että mobiililaitteilla on helppoa jakaa negatiivisia tunteita sosiaalisessa mediassa. Mobiililaitteet eivät kuitenkaan suurimman osan mielestä olleet lisänneet negatiivisten tunteiden jakamista sosiaalisessa mediassa.