Tuotteistaminen ja digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : Case: Volatec Oy
Lashdaf, Khaled (2015)
Lashdaf, Khaled
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132200
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli rakentaa markkinointisuunnitelma kemianteollisuuden mikroyritykselle. Opinnäytetyöni oli osa yrityksen kehityshanketta, jonka tavoitteena oli myynnin kasvu ja kansainvälistyminen. Työ on tehty EU-rahoitteisessa Raivaajahankkeessa, jonka tavoitteena oli poistaa itäuusmaalaisilta yrityksiltä erilaisia kasvun esteitä.
Opinnäytetyöni sisältää teorian ja käytännön toteutuksen. Teoriaosuudessa käsittelen markkinointisuunnitelmaa, markkinointistrategiaa ja digitaalista markkinointia. Työn painopiste on käytännön toteutus, joka sisältää yrityksen lähtötila-analyysin, markkinointisuunnitelman ja verkkosivujen uudistamisen.
Kvalitatiivisen tutkimuksen avulla on koottu tietoja yrityksen lähtötilasta. Tutkimus tehtiin haastattelemalla yrityksen asiakkaita. Tutkimuksen analyysi kirkasti päälinjat yrityksen kilpailukyvylle ja kehittämistarpeille. Yritys erottuu laadukkailla tuotteilla, nopeilla toimitusajoilla ja kohdennetuilla palveluilla. Kehittämiskohteet liittyivät digitaaliseen markkinointiin ja näkyvyyteen.
Markkinointisuunnitelma ja -strategia laadittiin, koska yrityksellä ei niitä aikaisemmin ollut. Työ sisältää toimintaympäristöanalyysin, kilpailija-analyysin ja asiakkaiden segmentoinnin, joka tehtiin haastattelemalla yrityksen johtoa. Markkinoiden kuvaus pohjautui myös yrityksen omaan tietoon. SWOT-analyysi laadittiin asiakkaiden ja yrityksen henkilöstön näkemysten perusteella. Markkinointistrategiaksi valittiin digitaalinen markkinointi, koska se edistää yrityksen näkyvyyttä. Atomikerroskasvatuksen lähtöaineratkaisujen tuotteistaminen valittiin yrityksen erottuvuuden, asemoinnin ja kohdistamisen takia. Tuotteistaminen on osa markkinointistrategiaa. Koska yrityksen hyödykkeitä ei ollut aikaisemmin tuotteistettu, laadittiin esimerkin omaisesti kolmelle valikoidulle yhdisteille etiketit, pakkaus, tuotekuvaukset ja hinnoittelun perusteet.
Digitaalisen markkinoinnin edellytys on toimivat verkkosivut. Yrityksellä oli yli kymmenen vuotta vanhat verkkosivut, jotka päätettiin uudistaa osana markkinointisuunnitelman toteutusta. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli yritykselle verkkosivujen sivukartan ja rautalankamallit. Lisäksi tehtiin tuotteistetuille yhdisteille Google Adwordshakukonemarkkinointi ja aloitettiin Google Analytics-seuranta verkkosivujen käytölle.
Opinnäytetyöni sisältää teorian ja käytännön toteutuksen. Teoriaosuudessa käsittelen markkinointisuunnitelmaa, markkinointistrategiaa ja digitaalista markkinointia. Työn painopiste on käytännön toteutus, joka sisältää yrityksen lähtötila-analyysin, markkinointisuunnitelman ja verkkosivujen uudistamisen.
Kvalitatiivisen tutkimuksen avulla on koottu tietoja yrityksen lähtötilasta. Tutkimus tehtiin haastattelemalla yrityksen asiakkaita. Tutkimuksen analyysi kirkasti päälinjat yrityksen kilpailukyvylle ja kehittämistarpeille. Yritys erottuu laadukkailla tuotteilla, nopeilla toimitusajoilla ja kohdennetuilla palveluilla. Kehittämiskohteet liittyivät digitaaliseen markkinointiin ja näkyvyyteen.
Markkinointisuunnitelma ja -strategia laadittiin, koska yrityksellä ei niitä aikaisemmin ollut. Työ sisältää toimintaympäristöanalyysin, kilpailija-analyysin ja asiakkaiden segmentoinnin, joka tehtiin haastattelemalla yrityksen johtoa. Markkinoiden kuvaus pohjautui myös yrityksen omaan tietoon. SWOT-analyysi laadittiin asiakkaiden ja yrityksen henkilöstön näkemysten perusteella. Markkinointistrategiaksi valittiin digitaalinen markkinointi, koska se edistää yrityksen näkyvyyttä. Atomikerroskasvatuksen lähtöaineratkaisujen tuotteistaminen valittiin yrityksen erottuvuuden, asemoinnin ja kohdistamisen takia. Tuotteistaminen on osa markkinointistrategiaa. Koska yrityksen hyödykkeitä ei ollut aikaisemmin tuotteistettu, laadittiin esimerkin omaisesti kolmelle valikoidulle yhdisteille etiketit, pakkaus, tuotekuvaukset ja hinnoittelun perusteet.
Digitaalisen markkinoinnin edellytys on toimivat verkkosivut. Yrityksellä oli yli kymmenen vuotta vanhat verkkosivut, jotka päätettiin uudistaa osana markkinointisuunnitelman toteutusta. Opinnäytetyön tekijä suunnitteli yritykselle verkkosivujen sivukartan ja rautalankamallit. Lisäksi tehtiin tuotteistetuille yhdisteille Google Adwordshakukonemarkkinointi ja aloitettiin Google Analytics-seuranta verkkosivujen käytölle.