ÄITI MURROSIKÄISEN TYTTÄRENSÄ SEKSUAALITERVEYDEN EDISTÄJÄNÄ : -12-16-vuotiaiden tyttöjen kokemuksia saamastaan seksuaaliterveyden ohjauksesta
Keinänen, Karoliina; Pellinen, Riikka (2015)
Keinänen, Karoliina
Pellinen, Riikka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132192
Tiivistelmä
Vastuu tytön seksuaaliterveyden ohjaamisesta kuuluu ensisijaisesti vanhemmille. Nykyään murrosikäisen saatavilla on paljon tietoa seksuaaliterveydestä, mutta haasteeksi voi muodostua oikean ja väärän tiedon erottaminen, jolloin äidin antaman ohjauksen merkitys korostuu. Myös äidillä voi olla puutteellisia tietoja seksuaalisuudesta, minkä vuoksi kouluterveydenhuollon roolia seksuaaliterveyden edistämisessä ei voi unohtaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata murrosikäisten tyttöjen omakohtaisia kokemuksia äideiltään saamastaan seksuaaliterveyden ohjauksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin murrosikäisten tyttöjen käsityksiä seksuaaliterveydestä, heidän kokemuksiaan seksuaaliterveydestä keskustelemisesta ja kouluterveydenhuollon tukea seksuaaliterveyden ohjauksessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta murrosikäistä tyttöä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että seksuaaliterveys ei ole käsitteenä tuttu. Seksuaalisuudesta keskusteleminen kotona oli vaihtelevaa. Seksuaalisuudesta puhuttiin yleensä äidin kanssa. Kouluterveydenhuollon rooli koettiin tärkeäksi osaksi tytön seksuaaliterveyden edistämistä.
Jatkotutkimusaiheiksi nousi äitien kokemuksien selvittäminen kyselytutkimuksen avulla. Toiminnallisena opinnäytetyönä voisi tehdä opaslehtisen äideille siitä, kuinka ottaa seksuaalisuus puheeksi murrosikäisen tyttärensä kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata murrosikäisten tyttöjen omakohtaisia kokemuksia äideiltään saamastaan seksuaaliterveyden ohjauksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin murrosikäisten tyttöjen käsityksiä seksuaaliterveydestä, heidän kokemuksiaan seksuaaliterveydestä keskustelemisesta ja kouluterveydenhuollon tukea seksuaaliterveyden ohjauksessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta murrosikäistä tyttöä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että seksuaaliterveys ei ole käsitteenä tuttu. Seksuaalisuudesta keskusteleminen kotona oli vaihtelevaa. Seksuaalisuudesta puhuttiin yleensä äidin kanssa. Kouluterveydenhuollon rooli koettiin tärkeäksi osaksi tytön seksuaaliterveyden edistämistä.
Jatkotutkimusaiheiksi nousi äitien kokemuksien selvittäminen kyselytutkimuksen avulla. Toiminnallisena opinnäytetyönä voisi tehdä opaslehtisen äideille siitä, kuinka ottaa seksuaalisuus puheeksi murrosikäisen tyttärensä kanssa.