KIUSAAMINEN KILJAVAN LEIRIKESÄLLÄ : kiusaamisen syitä ja leiriohjaajien valmiuksia puuttua ja ennaltaehkäistä kiusaamista Leirikesä ry:n kesäleireillä
Annaniemi, Onerva (2015)
Annaniemi, Onerva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132190
Tiivistelmä
Annaniemi, Onerva. Kiusaaminen Kiljavan kesäleireillä. Kiusaamisen syitä ja leiriohjaajien valmiuksia puuttua ja ennaltaehkäistä kiusaamista Leirikesä ry:n kesäleireillä kesällä 2014. Helsinki, kevät 2015. 59 s. 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä selvittiin, millaisia valmiuksia Leirikesän leiriohjaajilla ja apuohjaajilla oli ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamiseen Leirikesä ry:n kesäleireillä kesällä 2014. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi ja millaisissa tilanteissa kiusaamista näillä leireillä tapahtui kesällä 2014.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kesällä 2014 Leirikesä ry:n leiriohjaajilta ja apuohjaajilta henkilökohtaisilla haastatteluilla. Aineistoa kerättiin myös kyselylomakkeen avulla leireille osallistuneilta lapsilta. Palautelomake leiristä annettiin jokaiselle leirille osallistuneelle lapselle ja noin kolmasosa, eli reilu 400 leiriläisistä palautti lomakkeen täytettynä. Leirityöntekijöitä oli 60, joista noin puolet halusi vastata haastatteluun.
Tutkimuksen mukaan kiusaamista voitaisiin tehokkaasti ehkäistä lisäämällä aikuisten läsnäoloa kaikissa tilanteissa leirin aikana ja panostamalla lapsiryhmän ryhmäyttämiseen leirin ensimmäisinä päivinä. Tutkimuksen mukaan suuri osa leiriohjaajista tiesi, miten kiusaamista voisi ehkäistä ja miten tilanteisiin voisi puuttua, mutta heillä ei ollut aikaa toimia kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi taitojensa mukaan. Olisi tärkeää, että kaikki leirillä työskentelevät aikuiset tiedostaisivat kiusaamisen monimuotoisuuden ja sen, että kiusaamista todella tapahtuu myös Leirikesä ry:n kesäleireillä.
Asiasanat: leirit, kesäleirit, kiusaaminen, ennaltaehkäisy, ohjaus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä selvittiin, millaisia valmiuksia Leirikesän leiriohjaajilla ja apuohjaajilla oli ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamiseen Leirikesä ry:n kesäleireillä kesällä 2014. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi ja millaisissa tilanteissa kiusaamista näillä leireillä tapahtui kesällä 2014.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kesällä 2014 Leirikesä ry:n leiriohjaajilta ja apuohjaajilta henkilökohtaisilla haastatteluilla. Aineistoa kerättiin myös kyselylomakkeen avulla leireille osallistuneilta lapsilta. Palautelomake leiristä annettiin jokaiselle leirille osallistuneelle lapselle ja noin kolmasosa, eli reilu 400 leiriläisistä palautti lomakkeen täytettynä. Leirityöntekijöitä oli 60, joista noin puolet halusi vastata haastatteluun.
Tutkimuksen mukaan kiusaamista voitaisiin tehokkaasti ehkäistä lisäämällä aikuisten läsnäoloa kaikissa tilanteissa leirin aikana ja panostamalla lapsiryhmän ryhmäyttämiseen leirin ensimmäisinä päivinä. Tutkimuksen mukaan suuri osa leiriohjaajista tiesi, miten kiusaamista voisi ehkäistä ja miten tilanteisiin voisi puuttua, mutta heillä ei ollut aikaa toimia kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi taitojensa mukaan. Olisi tärkeää, että kaikki leirillä työskentelevät aikuiset tiedostaisivat kiusaamisen monimuotoisuuden ja sen, että kiusaamista todella tapahtuu myös Leirikesä ry:n kesäleireillä.
Asiasanat: leirit, kesäleirit, kiusaaminen, ennaltaehkäisy, ohjaus