ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA SAAMASTAAN ASUMISEN OHJAUKSESTA JA TUESTA KENTTÄ-PAAVO-HANKKEESSA
Vidnäs, Paula; Holtinkoski, Simo (2015)
Vidnäs, Paula
Holtinkoski, Simo
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Kenttä-Paavo-hankkeen asiakkaiden kokemuksia saamastaan asumisen ohjauksesta ja tuesta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää kehitettäessä Kenttä-Paavo-hankkeen asumisen ohjauksen ja tuen toimintamallia pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämiseksi.
Kenttä-Paavo-hanke on osa valtakunnallista Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa. Tilaus opinnäytetyölle tuli Oulun kokonaishankkeen ohjausryhmältä. Heidän mukaansa tällaiselle opinnäytetyölle on tarvetta, jotta asiakkaiden kokemustieto voidaan ottaa huomioon hanketta edelleen kehitettäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tietoperustassa käsitellään asunnottomuutta Suomessa, asumisen taitoja sekä ohjausta ja tukea. Tutkimukseen osallistui Kenttä-Paavo-hankkeen asiakkaina olevia henkilöitä, joille yhteistä olivat asumiseen liittyvät ongelmat. Toteutimme yhdeksän (9) yksilöhaastattelua. Haastattelujen tuottama aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan ohjauksella on ollut merkittävä rooli asunnon hankkimisessa ja säilyttämisessä sekä myöhemmin asiakkaiden arjen rakentumisessa. Asumisen ohjauksessa keskeistä ovat ohjaajien ajantasaiset verkostot. Nämä auttavat asiakkaan perusturvallisuuden, kuten asunnon ja toimeentulon, järjestämisessä. Ohjaajien persoonat, tiedot ja ohjaustavat vaikuttavat kokemukseen ohjauksesta. Myönteisimmin ohjauksen kokeneet asiakkaat olivat muita sitoutuneempia ja aktiivisempia. Koska asiakkaat haluavat vaikuttaa itse omaan elämäänsä, tarvitsevat he ohjaajilta tietoa ja palautetta. Ohjaajien avoimuus ja rehellisyys mahdollistavat hyvän kontaktin asiakkaisiin, mikä luo perustan toimivalle vuorovaikutukselliselle ohjaussuhteelle.
Kenttä-Paavo-hanke on osa valtakunnallista Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa. Tilaus opinnäytetyölle tuli Oulun kokonaishankkeen ohjausryhmältä. Heidän mukaansa tällaiselle opinnäytetyölle on tarvetta, jotta asiakkaiden kokemustieto voidaan ottaa huomioon hanketta edelleen kehitettäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tietoperustassa käsitellään asunnottomuutta Suomessa, asumisen taitoja sekä ohjausta ja tukea. Tutkimukseen osallistui Kenttä-Paavo-hankkeen asiakkaina olevia henkilöitä, joille yhteistä olivat asumiseen liittyvät ongelmat. Toteutimme yhdeksän (9) yksilöhaastattelua. Haastattelujen tuottama aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan ohjauksella on ollut merkittävä rooli asunnon hankkimisessa ja säilyttämisessä sekä myöhemmin asiakkaiden arjen rakentumisessa. Asumisen ohjauksessa keskeistä ovat ohjaajien ajantasaiset verkostot. Nämä auttavat asiakkaan perusturvallisuuden, kuten asunnon ja toimeentulon, järjestämisessä. Ohjaajien persoonat, tiedot ja ohjaustavat vaikuttavat kokemukseen ohjauksesta. Myönteisimmin ohjauksen kokeneet asiakkaat olivat muita sitoutuneempia ja aktiivisempia. Koska asiakkaat haluavat vaikuttaa itse omaan elämäänsä, tarvitsevat he ohjaajilta tietoa ja palautetta. Ohjaajien avoimuus ja rehellisyys mahdollistavat hyvän kontaktin asiakkaisiin, mikä luo perustan toimivalle vuorovaikutukselliselle ohjaussuhteelle.