OSALLISUUDELLA NUORELLE HYVINVOINTIA KOULUYHTEISÖSSÄ : Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulun seitsemäsluokkalaisten kokemuksia terveyttä, hyvinvointia sekä oppimista tukevista asioista koulussa.
Väisänen, Riikka; Määttälä, Ritva (2015)
Väisänen, Riikka
Määttälä, Ritva
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122168
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Määttälä Ritva, Väisänen Riikka
OSALLISUUDELLA NUORELLE HYVINVOINTIA KOULUYHTEISÖSSÄ
Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulun seitsemäsluokkalaisten kokemuksia terveyttä, hyvinvointia sekä oppimista tukevista asioista koulussa.
TtT Kaisa Koivisto, Lehtori Minna Perälä
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 94 + 26
Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö ja Kempeleen kunnan peruskoulut ovat tehneet jo 15 vuotta yhteistyötä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tässä Hyvinvointi -hankkeessa ovat mukana Oulun ammattikorkeakoulu sekä Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulu ja Santamäen koulu. Hyvinvointi -hankkeen aiheena on lasten ja nuorten osallisuus voimavaralähtöisten palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa. Ylemmän ammattikorkeakoulun kehittämistyömme kiinnittyy vahvasti Hyvinvointi -hankkeeseen.
Osallisuuden kokeminen lisää hyvinvointia. Koulunkäynnin mielekkyyteen ja nuoren hyvinvointiin koulussa on mahdollisuus vaikuttaa osallisuutta lisäämällä. Koettu osallisuus nuorten omassa elämänpiirissä lisää nuorten hyvinvointia ja edistää terveyttä.
Tutkimuksellisen kehittämistyömme tavoitteena oli tuottaa nuorten hyvinvoinnin kokemuksista tietoa sekä tuottaa nuorten kokemuksista visuaalista kuvausta. Kehittämistyömme tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Kempeleen Kirkonkylän koulun seitsemäsluokkalaisten nuorten kokemuksia kouluhyvinvoinnista, terveydestä, oppimisesta ja nuorten mahdollisuudesta osallistua ja vaikuttaa näihin asioihin.
Tutkimuksemme oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin ryhmähaastattelu. Aineiston analyysin jälkeen tapasimme nuoria viidessä osallistavassa toimintapajassa, joiden aikana tutkimustieto varmennettiin, ja kuvattiin nuorten kanssa visuaaliseksi kuvaksi. Ryhmähaastatteluun ja yhteistoimintapajoihin osallistui 19 nuorta. Kehittämistyömme tutkimuksellisesta aineistosta muodostui induktiivisen sisällön analyysin perusteella kolme pääluokkaa, jotka olivat: Seitsemäsluokkalaisten kokemuksia terveyttä ja hyvinvointia tukevista asioista koulussa, seitsemäsluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta koulussa ja seitsemäsluokkalaisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä. Tutkimustuloksista tuli esille nuorten toive saada osallistua ja vaikuttaa koulussa. Nuoret toivoivat mahdollisuuksia vaikuttaa välituntien viettotapaan, kouluruokailuun, lukujärjestykseen ja koulun viihtyvyyteen. Erityisesti nuoret toivoivat osallisuuden sekä yhteisöllisyyden lisäämistä koulussa. Tutkimuksellinen kehittämistoimintamme lopulliseksi visuaaliseksi tuotokseksi valmistui video nuorten itsensä suunnittelemasta ja toteuttamasta flash mobista, yhteistoimintapajoista sekä tutkimustuloksista.
Nuorilta saatua tietoa voidaan hyödyntää kouluyhteisön ja kouluviihtyvyyden kehittämistyössä. Kehittämistyömme tuotosta, visuaalista kuvausta nuorten kokemuksista Kirkonkylän yhtenäiskoulu voi käyttää koulun tulevan kehittämistyön apuna tai tiedotusvälineenä. Lisäksi kehittämistyömme tutkimuksen- ja yhteistoimintapajojen kuvausta, koulu voi hyödyntää vastaisuudessa nuorten osallistamisessa koulussa sekä heidän hyvinvointia ja terveyden edistämistä lisäävässä toiminnassa.
Asiasanat: terveys, kouluhyvinvointi, osallisuus
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Määttälä Ritva, Väisänen Riikka
OSALLISUUDELLA NUORELLE HYVINVOINTIA KOULUYHTEISÖSSÄ
Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulun seitsemäsluokkalaisten kokemuksia terveyttä, hyvinvointia sekä oppimista tukevista asioista koulussa.
TtT Kaisa Koivisto, Lehtori Minna Perälä
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 94 + 26
Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö ja Kempeleen kunnan peruskoulut ovat tehneet jo 15 vuotta yhteistyötä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tässä Hyvinvointi -hankkeessa ovat mukana Oulun ammattikorkeakoulu sekä Kempeleen Kirkonkylän yhtenäiskoulu ja Santamäen koulu. Hyvinvointi -hankkeen aiheena on lasten ja nuorten osallisuus voimavaralähtöisten palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa. Ylemmän ammattikorkeakoulun kehittämistyömme kiinnittyy vahvasti Hyvinvointi -hankkeeseen.
Osallisuuden kokeminen lisää hyvinvointia. Koulunkäynnin mielekkyyteen ja nuoren hyvinvointiin koulussa on mahdollisuus vaikuttaa osallisuutta lisäämällä. Koettu osallisuus nuorten omassa elämänpiirissä lisää nuorten hyvinvointia ja edistää terveyttä.
Tutkimuksellisen kehittämistyömme tavoitteena oli tuottaa nuorten hyvinvoinnin kokemuksista tietoa sekä tuottaa nuorten kokemuksista visuaalista kuvausta. Kehittämistyömme tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Kempeleen Kirkonkylän koulun seitsemäsluokkalaisten nuorten kokemuksia kouluhyvinvoinnista, terveydestä, oppimisesta ja nuorten mahdollisuudesta osallistua ja vaikuttaa näihin asioihin.
Tutkimuksemme oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin ryhmähaastattelu. Aineiston analyysin jälkeen tapasimme nuoria viidessä osallistavassa toimintapajassa, joiden aikana tutkimustieto varmennettiin, ja kuvattiin nuorten kanssa visuaaliseksi kuvaksi. Ryhmähaastatteluun ja yhteistoimintapajoihin osallistui 19 nuorta. Kehittämistyömme tutkimuksellisesta aineistosta muodostui induktiivisen sisällön analyysin perusteella kolme pääluokkaa, jotka olivat: Seitsemäsluokkalaisten kokemuksia terveyttä ja hyvinvointia tukevista asioista koulussa, seitsemäsluokkalaisten kokemuksia osallisuudesta koulussa ja seitsemäsluokkalaisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä. Tutkimustuloksista tuli esille nuorten toive saada osallistua ja vaikuttaa koulussa. Nuoret toivoivat mahdollisuuksia vaikuttaa välituntien viettotapaan, kouluruokailuun, lukujärjestykseen ja koulun viihtyvyyteen. Erityisesti nuoret toivoivat osallisuuden sekä yhteisöllisyyden lisäämistä koulussa. Tutkimuksellinen kehittämistoimintamme lopulliseksi visuaaliseksi tuotokseksi valmistui video nuorten itsensä suunnittelemasta ja toteuttamasta flash mobista, yhteistoimintapajoista sekä tutkimustuloksista.
Nuorilta saatua tietoa voidaan hyödyntää kouluyhteisön ja kouluviihtyvyyden kehittämistyössä. Kehittämistyömme tuotosta, visuaalista kuvausta nuorten kokemuksista Kirkonkylän yhtenäiskoulu voi käyttää koulun tulevan kehittämistyön apuna tai tiedotusvälineenä. Lisäksi kehittämistyömme tutkimuksen- ja yhteistoimintapajojen kuvausta, koulu voi hyödyntää vastaisuudessa nuorten osallistamisessa koulussa sekä heidän hyvinvointia ja terveyden edistämistä lisäävässä toiminnassa.
Asiasanat: terveys, kouluhyvinvointi, osallisuus