Liikunnan merkitys alakoululaisen oppimiseen : Luento neljäsluokkalaisten huoltajille vanhempainillassa
Latva-Kokko, Outi; Kiviharju, Milja (2014)
Latva-Kokko, Outi
Kiviharju, Milja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122164
Tiivistelmä
Liikunnan on todettu useissa tutkimuksissa edistävän lasten kognitiivista kehitystä ja sitä kautta parantavan oppimisvalmiuksia. Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Törnävän koulun kanssa, osana ILOA-hyvinvointiprojektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä Törnävän koulun neljäsluokkalaisten huoltajille vanhempainillassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä huoltajien tietämystä liikunnan merkityksestä alakoululaisen oppimiseen. Tämän myötä huoltajat voivat motivoitua tukemaan enemmän lastensa fyysistä aktiivisuutta, ja siten lasten liikunnallisuus saattaa lisääntyä. Fyysisen aktiivisuuden lisääntyminen edistää lasten terveyttä sekä nor-maalien kognitiivisten taitojen ja oppimisvalmiuksien kehittymistä. Lisäksi tavoit-teena oli parantaa omaa tietämystämme liikunnan merkityksestä alakoululaisen oppimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä järjestämällä luento Tör-nävän koulun neljäsluokkien vanhempainillassa lokakuussa 2014. Vanhempainillan luentomateriaali eli PowerPoint-esitys laadittiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin alakoululaisen liikuntasuositukset, tarkasteltiin oppimista eri näkökulmista sekä selvitettiin liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä viimeaikaisen, kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta. Yhtenä asiakokonaisuutena oli lapsen tukeminen ja kannustaminen liikunnallisuuteen.
Neljäsluokkalaisten huoltajilta ja opettajilta saadun palautteen mukaan opinnäytetyö oli hyödyllinen. Kehittämishaasteena voisi antaa tietoa liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä isommallekin kohderyhmälle – lapsille, nuorille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi kartoittaa terveydenhoitajien tietämystä liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä huoltajien tietämystä liikunnan merkityksestä alakoululaisen oppimiseen. Tämän myötä huoltajat voivat motivoitua tukemaan enemmän lastensa fyysistä aktiivisuutta, ja siten lasten liikunnallisuus saattaa lisääntyä. Fyysisen aktiivisuuden lisääntyminen edistää lasten terveyttä sekä nor-maalien kognitiivisten taitojen ja oppimisvalmiuksien kehittymistä. Lisäksi tavoit-teena oli parantaa omaa tietämystämme liikunnan merkityksestä alakoululaisen oppimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä järjestämällä luento Tör-nävän koulun neljäsluokkien vanhempainillassa lokakuussa 2014. Vanhempainillan luentomateriaali eli PowerPoint-esitys laadittiin opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin alakoululaisen liikuntasuositukset, tarkasteltiin oppimista eri näkökulmista sekä selvitettiin liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä viimeaikaisen, kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta. Yhtenä asiakokonaisuutena oli lapsen tukeminen ja kannustaminen liikunnallisuuteen.
Neljäsluokkalaisten huoltajilta ja opettajilta saadun palautteen mukaan opinnäytetyö oli hyödyllinen. Kehittämishaasteena voisi antaa tietoa liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä isommallekin kohderyhmälle – lapsille, nuorille ja heidän huoltajilleen. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi kartoittaa terveydenhoitajien tietämystä liikunnan ja oppimisen välisestä yhteydestä.