Kouluikäisen lapsen kivun hoito: Kipumittarin käyttö : Kirjallisuuskatsaus
Ahonen, Jonna; Hänninen, Susanna (2014)
Ahonen, Jonna
Hänninen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata erilaisia kipumittareita ja niiden käyttöä kouluikäisen lapsen kivun hoidossa. Lapsen kipu opinnäytetyössä tarkoittaa akuuttia, kroonista ja toimenpiteeseen liittyvää kipua. Tarkoituksena oli tuottaa hyödynnettävissä olevaa materiaalia hankkeen kannalta sekä auttaa kehittämään kipumittarin käyttöä kirjallisuuskatsauksen avulla, jotta lapsen kipua voitaisiin arvioida kattavasti ja luotettavasti. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluikäisen kivunhoitoa ja kipumittarien käyttöä. Kivun tulkitseminen oikein ja sen hoitaminen parhaalla mahdollisella tavalla on tärkeää, koska sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia niin lapselle, perheelle kuin yhteiskunnalle. Kivun oikea hoito voi ehkäistä kivun kroonistumista, millä voidaan vähentää sairaalassa oloa, ja näin ollen tukea perheen voimaantumista. Kivun kroonistuminen aiheuttaa kuluja perheelle ja yhteiskunnalle kun hoitojakso pitkittyy. Opinnäytetyö on tehty osana Tulevaisuus lasten erikoissairaanhoito - hanketta. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun ja HYKS naisten ja lastentautien tulosyksikön kanssa. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja aineisto on analysoitu käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Induktiivinen sisällönanalyysi on tehty 12 tutkimuksen perusteella. Kaikki tutkimukset ovat englanninkielisiä. Tutkimus tulokset osoittivat, että kouluikäisen lapsen kivun arviointiin on kehitetty useita erilaisia kipumittareita. Tuloksissa selvisi, että mittari voi olla visuaalinen, käyttäjäpohjainen ja moniulotteinen. Tutkimus osoitti myös, että kipumittareita voi käyttää usealla eri tavalla. Mielenkiintoisiksi mittareiksi tuloksista paljastui sellaiset mittarit, jotka oli kehitetty tietynlaiselle potilasryhmälle. Opinnäytetyötä voi hyödyntää hoitajat, jotka haluavat lisätä ymmärrystä kipumittareiden monimuotoisuudesta. Opinnäytetyötä voi käyttää myös runkona, jos osastolle kaivataan uutta kipumittaria.