Tietohallintomallin soveltaminen yrityksessä : Case Suomen Sokeri Oy
Koski, Toni (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112117
Tiivistelmä
Tietohallinnon toiminta on muuttunut ATK-osaston ajoista suuntaan, jossa tietohallinnon toiminta on välttämätön osa liiketoimintaa ja ilman tietojärjestelmiä liiketoiminta ei menesty. Tätä varten on tietohallinnon työtä helpottamaan kehitetty erilaisia parhaiden käytäntöjen kirjastoja ja viitekehyksiä. Viitekehysten avulla toimintaa voidaan kehittää jatkuvasti eteen-päin ja sitoa tietohallinnon prosesseja liiketoiminnan prosesseihin saumattomammin.
Suomalainen ICT Standard Forum on kehittänyt Tietohallintomallin, jonka tehtävänä on aut-taa tietohallintoa kertomaan sen tehtäväkentästä riittävän selkeästi ja helposti ymmärrettävissä olevassa muodossa yrityksen liiketoimintajohdolle. Tietohallintomalli lähtee liiketoimintakeskeisestä ajatuksesta, jossa toiminnan ytimessä on liiketoiminta. Tietohallinnon tehtävä on tuottaa palveluita mitattavasti ja sovitusti.
Opinnäytetyön toteuttamisen menetelmäksi valikoitui toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Prosessin aikana pyrittiin muuttamaan yrityksen toimintatapoja vastaamaan valitun viitekehyksen suosituksia ja lopuksi tuottamaan organisaatiolle yhteenveto ja toimintamalli tämän pohjalta. Prosessin aikana rakentui myös konkreettinen dokumentti, mikä nimettiin tietohallinto-oppaaksi.
Kehitysehdotusten ja toiminnan kehittämiseksi tehtyjen analyysien ja haastatteluiden perusteella syntynyttä tilannekuvaa verrattiin ICT Standard Forumin julkaisemaan Tietohallintomalli-viitekehykseen. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin kehitysehdotukset kullekin osa-alueelle parhaiden käytäntöjen käyttöönottoa varten organisaatiossa. Tietohallinnon nykytilaa selvitettiin runsaalla sadalla tarkentavalla haastattelukysymyksellä ja kypsyysanalyysillä. Samalla laadittiin kehityssuunnitelmaa varten konkreettiset toimenpiteet, joiden avulla pystytään parantamaan tietohallinnon toimintaa.
Suomalainen ICT Standard Forum on kehittänyt Tietohallintomallin, jonka tehtävänä on aut-taa tietohallintoa kertomaan sen tehtäväkentästä riittävän selkeästi ja helposti ymmärrettävissä olevassa muodossa yrityksen liiketoimintajohdolle. Tietohallintomalli lähtee liiketoimintakeskeisestä ajatuksesta, jossa toiminnan ytimessä on liiketoiminta. Tietohallinnon tehtävä on tuottaa palveluita mitattavasti ja sovitusti.
Opinnäytetyön toteuttamisen menetelmäksi valikoitui toimintatutkimuksen ja konstruktiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Prosessin aikana pyrittiin muuttamaan yrityksen toimintatapoja vastaamaan valitun viitekehyksen suosituksia ja lopuksi tuottamaan organisaatiolle yhteenveto ja toimintamalli tämän pohjalta. Prosessin aikana rakentui myös konkreettinen dokumentti, mikä nimettiin tietohallinto-oppaaksi.
Kehitysehdotusten ja toiminnan kehittämiseksi tehtyjen analyysien ja haastatteluiden perusteella syntynyttä tilannekuvaa verrattiin ICT Standard Forumin julkaisemaan Tietohallintomalli-viitekehykseen. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin kehitysehdotukset kullekin osa-alueelle parhaiden käytäntöjen käyttöönottoa varten organisaatiossa. Tietohallinnon nykytilaa selvitettiin runsaalla sadalla tarkentavalla haastattelukysymyksellä ja kypsyysanalyysillä. Samalla laadittiin kehityssuunnitelmaa varten konkreettiset toimenpiteet, joiden avulla pystytään parantamaan tietohallinnon toimintaa.