Työhyvinvoinnin kehittäminen matkatoimistossa : case: Matka-Töysä Oy
Pekurinen, Tiina (2015)
Pekurinen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millainen työhyvinvoinnin nykytila on toimeksian-tajayritys Matka-Töysä Oy:ssä ja miten työhyvinvointia voidaan yrityksessä kehittää.
Opinnäytetyön osana yritykselle laadittiin toimiva kyselylomake säännölliseen työhyvin-vointitutkimukseen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tutkimuksen eri vaiheisiin ja työhyvinvoinnin keskeisimpään teoriaan ja tutkimukseen. Tutkimusosassa käytiin läpi tutkimuksen vaiheet ja kyselylo-makkeen vastaukset ja esiin tulleet kehitysideat. Pohdinnassa koottiin tärkeimmät tulok-set sekä pohdittiin tulevia toimenpiteitä toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin kehit-tämiseksi.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselylomake, joka hyödynsi myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän osia. Kysely toteutettiin postikyselynä. Tutki-mus toteutettiin yrityksessä työskennelleille 11 työntekijälle. Kyselyn vastausprosentti oli 82 prosenttia. Kyselyllä selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä työhyvinvoinnistaan ja kerättiin kehitysideoita työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Toimeksiantajayrityksen työntekijät voivat työssään tutkimuksen mukaan hyvin. Eniten kehitettävää löytyy viestinnästä ja esimiestyöstä. Ryhmähenki ja kehittymishalukkuus työssä nähtiin toimeksiantajayrityksen selvänä vahvuutena.
Tutkimustuloksia hyödynnetään yrityksen työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opinnäyte-työn tuloksia ja sen osana tehtyä työhyvinvointikyselyä hyödynnetään toimeksiantajayri-tyksessä tulevissa työhyvinvointikyselyissä.
Opinnäytetyön osana yritykselle laadittiin toimiva kyselylomake säännölliseen työhyvin-vointitutkimukseen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tutkimuksen eri vaiheisiin ja työhyvinvoinnin keskeisimpään teoriaan ja tutkimukseen. Tutkimusosassa käytiin läpi tutkimuksen vaiheet ja kyselylo-makkeen vastaukset ja esiin tulleet kehitysideat. Pohdinnassa koottiin tärkeimmät tulok-set sekä pohdittiin tulevia toimenpiteitä toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin kehit-tämiseksi.
Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselylomake, joka hyödynsi myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän osia. Kysely toteutettiin postikyselynä. Tutki-mus toteutettiin yrityksessä työskennelleille 11 työntekijälle. Kyselyn vastausprosentti oli 82 prosenttia. Kyselyllä selvitettiin työntekijöiden mielipiteitä työhyvinvoinnistaan ja kerättiin kehitysideoita työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Toimeksiantajayrityksen työntekijät voivat työssään tutkimuksen mukaan hyvin. Eniten kehitettävää löytyy viestinnästä ja esimiestyöstä. Ryhmähenki ja kehittymishalukkuus työssä nähtiin toimeksiantajayrityksen selvänä vahvuutena.
Tutkimustuloksia hyödynnetään yrityksen työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opinnäyte-työn tuloksia ja sen osana tehtyä työhyvinvointikyselyä hyödynnetään toimeksiantajayri-tyksessä tulevissa työhyvinvointikyselyissä.