Seniori365.fi nettipalvelun ansaintamallin kehittäminen
Ojala, Tiina (2015)
Ojala, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102091
Tiivistelmä
Suomessa on yhä enemmän ikääntynyttä väestöä työssäkäyviin verrattuna ja väestöennusteen mukaan työssäkäyvien määrä on vähenemässä lähivuosina. Ikääntynyt väestö rasittaa julkisia palveluita ja huoltosuhteen heikkenemistä pyritään estämään parantamalla työllisyyttä. Euroopan Unioni antaa tukensa hankkeille, jotka parantavat ikääntyvän väestön oloja kotona ja vähentävät laitoshoidon tarvetta. Euroopan Unionin hankerahoituksella on syntynyt Seniori365.fi nettipalvelu. Hankkeen tarkoituksena on parantaa ja pidentää ikääntyvän väestön kotona asumista sekä samalla avata uusia toimintaympäristöjä Espoolaisille yrittäjille. Lisäksi Seniori365.fi nettipalvelu tarjoaa hyvän ja kehittävän oppimisympäristön eri alojen opiskelijoille. Euroopan Unionin rahoitus ei kuitenkaan ole lopullisesti jatkuva, vaan nettipalvelun on kehityttävä niin, että se voi itse kustantaa toiminnastaan syntyvät kulut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kehittää sopiva ansaintamalli Seniori365.fi nettipalvelulle. Keskeisintä oli löytää sopivat verkon ansaintamallit ja selvittää, ovatko jo mukana olevat yritykset valmiita maksamaan palvelusta. Tässä opinnäytetyössä käytettiin hyväksi kahta tutkimussuuntausta. Sopivat ansaintamallit selvitettiin kvalitatiivisella Benchmarking menetelmällä ja yritysten mielipide maksullisesta palvelusta taas kvantitatiivisella kyselyllä. Tutkimukset toteutettiin joulukuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Benchmarking tutkimuksessa vertailtiin muiden toimialojen onnistuneita nettipalveluita Seniori365.fi nettipalvelun toimintaan. Selvitettiin mitkä ansaintamallit ovat sopivia ja johtopäätöksissä niitä räätälöitiin Seniori365.fi nettipalvelulle sopiviksi. Kyselytutkimus suoritettiin e-lomakkeella ja sähköpostin välityksellä rekisteröityneille yrityksille. Tutkimusten tuloksien avulla luotiin sopivia kehitysehdotuksia liiketoimintamallin kassavirralle. Kehitysehdotukset rajautuivat kohdistumaan liiketoiminnan kassavirtaa, sillä se oli liiketoimintamallin osa-alueista kaikista kehittymättömin Seniori365.fi nettipalvelulla.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät mukana olevat yritykset ole valmiita maksamaan Seniori365.fi nettipalvelussa mukana olemisesta. He ovat kuitenkin kiinnostuneita lisänäkyvyydestä ja maksaisivat mieluummin toteutuneesta myynnistä, kuin kuukausittain palvelun käytöstä. Tästä voitiin päätellä, että on kannattavaa myydä lisänäkyvyyttä esimerkiksi mainoksina rekisteröityneille yrityksille. Seniori365.fi nettipalvelu voisi järjestää sivuilleen myös ajanvarauspalvelun, josta seniorit tai heidän omaisensa voisivat varata suoraan aikoja palveluntarjoajille. Tällöin jokaisesta ajanvarauksesta voitaisiin periä jokin kiinteä summa yrityksiltä. Benchmarking tutkimuksessa selvisi, että mainokset ovat kannattava tapa luoda kassavirtaa, mutta ne eivät yksin riitä. Myös muihin ansaintamalleihin löydettiin tutkimusten avulla Seniori365.fi nettipalvelulle räätälöidyt kehitysehdotukset. Tutkimuksessa tuli esille myös rahoittajat, kuten RAY Raha-automaattiyhdistys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kehittää sopiva ansaintamalli Seniori365.fi nettipalvelulle. Keskeisintä oli löytää sopivat verkon ansaintamallit ja selvittää, ovatko jo mukana olevat yritykset valmiita maksamaan palvelusta. Tässä opinnäytetyössä käytettiin hyväksi kahta tutkimussuuntausta. Sopivat ansaintamallit selvitettiin kvalitatiivisella Benchmarking menetelmällä ja yritysten mielipide maksullisesta palvelusta taas kvantitatiivisella kyselyllä. Tutkimukset toteutettiin joulukuun 2014 ja tammikuun 2015 aikana. Benchmarking tutkimuksessa vertailtiin muiden toimialojen onnistuneita nettipalveluita Seniori365.fi nettipalvelun toimintaan. Selvitettiin mitkä ansaintamallit ovat sopivia ja johtopäätöksissä niitä räätälöitiin Seniori365.fi nettipalvelulle sopiviksi. Kyselytutkimus suoritettiin e-lomakkeella ja sähköpostin välityksellä rekisteröityneille yrityksille. Tutkimusten tuloksien avulla luotiin sopivia kehitysehdotuksia liiketoimintamallin kassavirralle. Kehitysehdotukset rajautuivat kohdistumaan liiketoiminnan kassavirtaa, sillä se oli liiketoimintamallin osa-alueista kaikista kehittymättömin Seniori365.fi nettipalvelulla.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät mukana olevat yritykset ole valmiita maksamaan Seniori365.fi nettipalvelussa mukana olemisesta. He ovat kuitenkin kiinnostuneita lisänäkyvyydestä ja maksaisivat mieluummin toteutuneesta myynnistä, kuin kuukausittain palvelun käytöstä. Tästä voitiin päätellä, että on kannattavaa myydä lisänäkyvyyttä esimerkiksi mainoksina rekisteröityneille yrityksille. Seniori365.fi nettipalvelu voisi järjestää sivuilleen myös ajanvarauspalvelun, josta seniorit tai heidän omaisensa voisivat varata suoraan aikoja palveluntarjoajille. Tällöin jokaisesta ajanvarauksesta voitaisiin periä jokin kiinteä summa yrityksiltä. Benchmarking tutkimuksessa selvisi, että mainokset ovat kannattava tapa luoda kassavirtaa, mutta ne eivät yksin riitä. Myös muihin ansaintamalleihin löydettiin tutkimusten avulla Seniori365.fi nettipalvelulle räätälöidyt kehitysehdotukset. Tutkimuksessa tuli esille myös rahoittajat, kuten RAY Raha-automaattiyhdistys.