Varhainen vuorovaikutus asukaspuiston muskareissa
Karves, Annukka (2015)
Karves, Annukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102064
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on tehty yhteistyössä Nissaksen asukaspuiston henkilökunnan kanssa. Työn tavoitteena oli luoda asukaspuiston henkilökunnalle opas, josta välittyy lukijalle asukaspuistossa järjestettävien muskareiden toiminnan päätavoite eli varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui oppaan teosta. Oppaasta pyrittiin tekemään sisällöltään sellainen, että se palvelisi asukaspuiston henkilökuntaa uusia työntekijöitä perehdytettäessä. Opasta voidaan hyödyntää asukaspuiston muskareiden toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tämän lisäksi ohjaajat saavat oppaasta työkaluja työhönsä. Henkilökohtainen tavoitteeni oli, että voisin hyödyntää opinnäytetyöni sisältöä tulevaisuuden sosionomin työssäni.
Opas tehtiin prosessimaisesti, yhteistyössä Nissaksen asukaspuiston henkilökunnan kanssa. Tapasin heidät oppaan tekovaiheessa kolme kertaa. Esittelin jokaisella tapaamiskerrallamme oppaan sen hetkisen version ja kysyin lopuksi heiltä kirjallisesti palautetta siitä. Palautteen kysyminen tuki työni tavoitteiden arviointia sekä sitä, että oppaasta tuli henkilökunnan toiveiden mukainen. Tavoitteiden arvioinnissa käytin apuna myös pienimuotoista oppimispäiväkirjaani sekä omia havaintojani opinnäytetyöprosessin varrelta. Kerätyn palautteen perusteella voidaan todeta, että saavutin opinnäytetyölle asettamani tavoitteet hyvin.
Opas tehtiin prosessimaisesti, yhteistyössä Nissaksen asukaspuiston henkilökunnan kanssa. Tapasin heidät oppaan tekovaiheessa kolme kertaa. Esittelin jokaisella tapaamiskerrallamme oppaan sen hetkisen version ja kysyin lopuksi heiltä kirjallisesti palautetta siitä. Palautteen kysyminen tuki työni tavoitteiden arviointia sekä sitä, että oppaasta tuli henkilökunnan toiveiden mukainen. Tavoitteiden arvioinnissa käytin apuna myös pienimuotoista oppimispäiväkirjaani sekä omia havaintojani opinnäytetyöprosessin varrelta. Kerätyn palautteen perusteella voidaan todeta, että saavutin opinnäytetyölle asettamani tavoitteet hyvin.